Ont i magen av skratt

publicerat i Allmänt;

Igår kväll fick jag ont i magen och ont i munnen...av SKRATT! 
Struntade i första delen av Idrottsgalan och unnade mig att ha roligt åt Johan Glans ståupp-komik. Visserligen från 2013 men Johan Glans är alltid så otroligt rolig. Tycker jag. Och nu hade jag skrattsällskap av maken som annars inte brukar gilla ståupp-komik. Men det är något särskilt med Johan, det är den där igenkänningen, vardagslivets trivialiteter. Johan blir inte sarkastisk och går inte till personangrepp. Han är rolig ändå. 
Hur som helst, det var evigheter sen jag skrattade så mycket som jag gjorde igår. Det kändes gott. ;-))

Idrottsgalan. Vi slog över till den sen. Kameran sveper över gamla
 och nya ansikten. "Men vem var det där? Nämen, är det hen? Oj, vad gammal hen har blivit! Få se nu, måste ju vara i min ålder...nä...yngre...bara... hm..." ;-))

Jerringpriset går överraskande till en ryttare. Framröstad till överlägsen seger av svenska folket. Och vilket liv det blir om detta efteråt! Sura, missnöjda, gnälliga kända som okända, spyr sin galla över "orättvisan"...Men snälla, det handlade om antalet röster! Själv tycker jag att det bara är kul att ridsporten uppmärksammas och hyllas också. 
Nu pratas det om fusk...och ordet skandal dyker upp...Om det fuskats så är det väldigt sorgligt för väldigt många...det blir väldigt, väldigt fel alltihop...

Glad blev jag över att Sportspegelpriset gick till TV-kommentatorn Lena Sundqvist. Efter allt näthat och alla trakasserier hon varit utsatt för var hon värd denna upprättelse. Hon har också vågat berätta. Om hatet. Varför hat? Hon är kvinna och kommenterar ishockey...Modigt har hon stått upp och sagt ifrån! 


Tänkte först att bilden skulle visa vackert mönstrad snö men nu ser jag den som om stenen är en symbol för alla fördomar som måste vältras bort innan dörren till frihet för alla kan öppnas :-)

Nu finns det ju mycket annat som är mycket mer "skandal" än en idrottsgala. Och viktigare också. Men när man läser om svenskar i England som möts av främlingsfientlighet och rasism efter Brexit, om mord, kidnappningar, försvinnanden, politikers sexistiska och rasistiska uttalanden och allt annat elände. Då är det skönt att ha ett Jerringpris att förvånas över och en Johan Glans som bjuder på skratt. 

För övrigt tycker jag att det, faktiskt är skandal, att sjukhus i städer stänger BB-avdelningar och ABF ordnar kurs i "bilförlossningar"...Nu handlar det om Sollefteå men även andra städer stänger ner BB. "Graviditet är ingen sjukdom", fick man höra när jag var gravid. Nej, graviditet är något friskt i sig, även om många mår dåligt. Men förlossningar innebär stora risker. Komplikationerna är många.(akut kejsarsnitt t ex) Och vad ska vi med barnmorskor till om vi istället kan "gå en kurs"? På 80-talet  var det ett himla liv om de kvinnor som valde att föda hemma med stöd och hjälp av en barnmorska. De kallades "oansvariga". Men nu, vilka är oansvariga nu? 
Det föds för få barn i Sverige, sägs det...

Nu kommer det sms från sönerna. Nya projekt på gång inom företaget...alltid lika spännande! :-)



Det hänger ett nytt hjärta i mitt fönster, visst är det fint! <3

I morgon börjar blidvädret. Förändringen känns i min "vädergummakropp" som värker...fäller några tårar, biter ihop och kämpar vidare...


Tack för att du ville läsa! Kom ihåg att unna dig skratt då och då. Det förlänger livet har jag hört ;-) 
❤️

Kommentera inlägget här :