Blåklockor, getingar och fredstankar

publicerat i Allmänt;

Blåklockor! Något av det vackraste jag vet. Bilden gör inte rättvisa åt den blå nyansen. Blåklockan är lite mer ljusblå i verkligheten. Ovanligt rikligt av dem nere vid sjön i år. Ovanligt höga också. :-) 


Skönheter <3

Förvirrade getingar flyger omkring och surrar här. Deras bo har försvunnit. Men så blir det när man bygger sitt hem i en gummistövel. Makens och mina stövlar har stått ute på förstukvisten under en bänk en tid...Tack och lov att maken hann upptäcka boet innan han stack ner sin fot! ....



Brun fjäril på turkost bord. Har googlat men hittar inte namnet på fjärilen...

Nu har vi bokat Gotlandsresa. Några dagar i augusti. Lycka att ha det att se framemot! <3



Idag plockade jag fram Hamrångeboken. Vi har haft den i många år men jag har inte ägnat mig åt den så mycket. Den handlar om Hamrångebygden. Tryckt 1970. Om bygdens historia. Även om byn där vi har vårt torp. Spännande att läsa. Jag fastnade speciellt för ett kapitel om 1600-talets häxprocesser i Hamrånge. Ruggigt! Stackars dessa kvinnor! Utmattade av förhör och fruktansvärda lögner hände det att några erkände. Erkände brott som bara var galna fantasier. 


Intressant är det också att läsa om djurlivet. Om däggdjuren står det bl a att "björn, varg och bäver totalt försvunnit från våra trakter." Och att "Björnen tycks ha funnits i Hamrånge ännu under 1700-talet."
Hm...se där...jag vet inte hur det är med bävern, men helt klart är att numera finns det gott om både björn och varg i skogarna här. :-) 

Intressant att läsa om bygden som man vistas i. Mycket har ju hänt även sen den boken gavs ut. Hoppas på en fortsättning snart. :-) För nu är ju även 1970-talet historia! 

Sjön idag. Näckrosorna blommar.

Historien är full av hemskheter. Tyvärr, verkar det finnas ett upprepningstvång...Såg idag en film från Politikerveckan i Almedalen. Det en nazist svarade på reporterns frågor var så skrämmande att jag inte klarar av att citera. Jag förstår inte det där "rastänkandet". Vadå "ras"? Det finns bara en "ras"...människan. Och att vita människor är en "utdöende ras"??? 



Båda dessa texter är självklart kända för dig sedan tidigare. Men jag tycker att de tål att läsas om och om igen. <3


Kärleksljus och Hoppfullheter
❤️

Kommentera inlägget här :