Sopa samvetet under mattan

publicerat i Allmänt;

Två saker kom inte med i gårdagens inlägg. Den ena pga glömska, den andra för att den uppträdde efter publicering. 

Tidigt igår morse vaknade maken av ett ljud från förstukvisten. När han tittade ut såg han tassavtryck. Katt? Nja...rätt som det är kommer det en rävunge hoppande upp på trappan och vår bänk. Väldigt söt var den, berättade maken. (Märkligt nog så sov jag gott) När han skulle fota den, var den försvunnen...förstås ;-) 
Men fint besök. En hink och en boll låg på gräsmattan när jag vaknade och tittade ut...hen hade inte städat efter sig ;-) 

Det som hände på kvällen var att regnbågen äntligen visade sig på himlen här! 

Idag blåser det. Inte alltför ovanligt denna sommar :-( 

Jag förstår inte hur man ska göra för att nå vissa politikers hjärtan. Beröra dem. Få dem att komma till insikt. 
Nu tänker jag inte på rasistiska politiker, där är det omöjligt, har jag insett. Men de i toppen. I regeringen. 
Lärare, socionomer, psykologer och nu också poliser går ut och säger att "vi kan inte göra så här", "det här är fruktansvärt fel"...
"Vi får inte skicka barn och ungdomar i döden, som vi gör när vi utvisar dem till Afghanistan och andra farliga länder". 
Det finns många politiker som också säger samma sak. Men, de som fattar besluten, de lyssnar inte.
"Vi följer lagarna" !?! 
Medmänsklighet?? Nej, det bryr vi oss inte om 2017...
Samvete? Öh? Nja, det har vi sopat under mattan...
Mänskliga rättigheter? Suck...


Dem sista vita rosen för i år...

Nu rensar jag igen. Två stora kartonger + lite fler grejer lämnades in på Erikshjälpen idag. Vilken skön känsla det är. En skön frihet. Men "tomt" blir det ju inte! Bara att fortsätta. Jag tar allt i etapper. Det finns alltid grejer som behöver lite betänketid...;-) Även om de legat längst in i en garderob och inte varit synlig på flera år så är det ju känslan. "Jag har ju fått den av..." 

 "Den är ju till minne av..." osv...
Men varför ha kvar saker som man aldrig kommer ha framme eller användning av? Om nu någon annan kan få glädje av dem och pengarna gå till välgörande? 
Det gäller att "döstäda" också. I tid. Så att anhöriga slipper ha problem med allt det man lämnar efter sig. Jag sitter med ärvda dukar, porslin, möbler, tavlor och annat som jag vet att mina efterkommande aldrig kommer att vara intresserade av...alla vill köpa nytt och välja det de tycker om...det är naturligt. :-) 
När jag läste allt jag kom över om Feng Shui så var det en sak jag speciellt fastnade för: "ha framme saker du tycker om, saker som gör dig glad."

Och när jag nu ändå skriver om mitt rensande så hittade jag det här när jag rensade bland papper (sånt tar aldrig slut!). Ett utdrag ur en urklippsbok:

Nostalgi ;-)

Nu har vi grillat. Blev jättegott. Sonen är bra på det där. Jag fixar salladen. Älskar att plocka ingredienser från egna odlingar. Det är något speciellt med det. :-) Tacksam över möjligheten. 



Gillar vår gamla parksoffa. Här sitter jag gärna och mediterar, filosoferar eller bara är en stund. <3

Kärleksljus

❤️

Kommentera inlägget här :