Skrubbsår och andra sommarminnen

publicerat i Allmänt;

Trött. Utslagen. Ankrad i soffan. 
Tandvärk i hela kroppen. Hostar och snörvlar. Och ett öga som rinner...

Uppsprickande molntäcke! Nu, en kort stund på eftermiddagen. Jippi! Det är en sån sommar nämligen. Mulen. ;-) Så när solen tittar fram så blir man så in i .... hm...väldigt glad helt enkelt på ren svenska. 

Tänk när man var barn, då sken alltid solen. Eller hur? ;-) Nä, självklart inte, men det är så man minns det. Soliga somrar och vita vintrar :-) 

Sommarminne: 
Jag och min "bästis" sitter på trappsteget till "stora ingången" dvs dörren som bara öppnades för inbjudna gäster, annars var det alltid tvättstugeingången som gällde. Vi grävde i gruset, fyllde händerna med stenar, skakade dem, "hur många barn får jag när jag blir stor?", kastade upp stenarna i luften, vände på händerna och räknade hur många stenar som landade på händernas ovansida. "5 barn! 1 barn! 13 barn!!!" :-) 

Och så kliade vi myggbett. Och räknade dem. "En där, en där, fem på vänstra benet, två i pannan..." Vem hade flest? ;-) 

Våra mammor solade på altanen. Det hade inte vi ro med. 

Åkte bil genom hela stan för att komma ut till sandstranden vid havet. Stekhett i bilen, alla fönster nedvevade, fastnade på svettiga säten, kunde knappt andas ;-) Men så skönt att komma till stranden!  

Det var alltid någon unge som hade tält uppsatt på sin gård. Där kunde vi tränga in oss flera stycken ungar och sitta och berätta spökhistorier. 

Och vi cyklade och cyklade och cyklade. Gatan upp och gatan ner. Tränade "konster". "Titta! Bara en hand!" :-) Ibland gick det bra. Ibland gick det sämre. Det var "skrubbsårstider" ;-) 

Nej, jag minns inte att det regnade de där barndomssomrarna i Härnösand. Eller rättare sagt: jag minns inte regnet. 

Regniga somrar på Gotland minns jag, men då var jag tonåring. Barndomssomrarna på ön var alltid soliga! Hm....

Selektivt minne ;-) 

Och nu regnar det. Det är bra för jag har en gammal stege som...äh, berättar senare, en nytt projekt helt enkelt :-) 

I morgon tårtkalas i Vendelsö. 
Trevlig Helg!
❤️

Idag :-)

Kommentera inlägget här :