Fridfulla platser

publicerat i Allmänt;
En av mina fridfulla platser i min vrå av världen. Önskar att alla hade fridfulla platser att dra sig undan i en stund. Kanske vore världen fredligare då <3

På natten när jag lagt mig har jag svårt att somna. Tar mobilen och kollar nyheterna på Aftonbladet.  Ser rubrikerna och bilderna. Som inte vill gå in i hjärnan riktigt...London. Skåpbil. Skadade. Döda...Nej!!! 

På morgonen läser jag om dådet igen. Lika overkligt nu. Fast ändå...rubrikerna börjar bli alltför vanligt förekommande...vi tänder våra ljus, lämnar blommor på platsen, har vår tysta minut, tänker på offren , experterna är eniga "sånt här går inte att förutse"...vi blir rädda men vi fortsätter våra liv som vanligt. För det är våra liv och vi vill leva dem. 

I Kabul sker också terrordåd. 80 döda. Män, kvinnor och barn. Men Afghanistan ligger för långt bort för att vi ska ha en tyst minut eller tända ljus. "Närhetsprincipen" gäller. Det är mänskligt. Men det som inte är mänskligt är att vi skickar dit ensamkommande barn och ungdomar...

Människors värde...allas lika värde??? Ibland är det bara fina ord...

Nu är det färdigt! Och de första växterna inflyttade. Vi kommer nog att göra om flera gånger men just nu, är det så här fint. Ett uterum att njuta i blev det också. :-)
Ekorrarna har iakttagit hela bygget ;-)

Jag är så glad över växthuset. Och tacksam till maken som byggt det! 


Tacksam över alla möjligheter till trygghet och frid som jag har. Jag är lyckligt lottad. :-) 

Pingstdagen. Hänryckningens tid. 

Väderprognosen är den vanliga: "Snart kommer värmen"....;-) 

Önskar dig stunder av frid i en orolig tid. Freden börjar inom dig och inom mig. 
❤️

Kommentarer :

1:a kommentar, skriven , av Maria Nordlöw :

Tack Gunilla! Vackert och tänkvärt!

2:a kommentar, skriven , av Tina:

Vackert med växthus 😊
Och underbart med platser och vrå där man hämtar kraft och stillhet.
Ja jag ler när jag läser dina rader att du kanske kommer att göra om i växthuset 😉 Det har jag gjort i mitt växthus flera gånger ☺️
Tack för att du finns ❤️

Svar: Tack för att Du finns ❤️
Lavendelmamma

Kommentera inlägget här :