Godheten är inte banal

publicerat i Allmänt;
En titt ut genom fönstret igår...

Gävle. 11 juni. 

I dag för två år sedan blev jag moster för tredje gången. Till ett charmtroll. <3

Inne i stan och tvättar och fixar och jobbar och ...ja...ungefär så ;-)

Jag både förundras och skräms av den tid jag lever i. Av hur orden används idag. Hur något fint och värdefullt vänds till något fult. 
Nu är Godheten banal också...i alla fall enligt professorn i etik, Ann Heberlein...

Godhet verkar vara något fult, banalt, egennyttigt...enligt en hel del skribenter idag. Och enligt vissa politiker. 

Hur mår människor som har behov av att misstänkliggöra godhet? 

Jag borde kanske bli ledsen över detta? Men ärligt talat så blir jag förbannad!  Men vad hjälper det? 

Godhet är en form av kärlek. Godhet är en följd av kärlek. 
Och kärleken...är aldrig banal! Eller är det nästa ord, kärlek, som ska förnedras? Och som följd av detta de människor som kämpar i kärlekens namn? 

En del tycker kanske att det här inte är något att haka upp sig på, ryck på axlarna och gå vidare. Men jag tycker att det är viktigt att stanna upp och begrunda en stund. För det här är allvarligt. Vårt språk är viktigt, orden är viktiga, innebörden är viktig. Och godheten är viktig. 


En titt ut genom fönstret idag... :-)

Torpet badade i sol när vi åkte därifrån. Hoppas att det badar i sol när vi kommer tillbaka. :-)


Skönt att vara i stan också. Ibland. :-) 

Sitta på stora balkongen på kvällen och njuta av båtarna som tuffar förbi nere i ån. Tacksam för den möjligheten. Jag drömde om att bo nära havet, det gör jag nu. Tacksam <3

Vad är du tacksam för, denna söndag i juni månad? 

I godhetens och medmänsklighetens namn. Amen. 
❤️

Kommentera inlägget här :