En dag att fånga

publicerat i Allmänt;

Det känns jobbigt först. För att inte säga hopplöst. Rygg och nacke värker och gråten ligger på lur. Sväljer. Torkar bort tårarna. Försöker få bort tankarna som dominerar i mitt huvud: "ska det vara så här jämnt nu? Är det så här mitt liv ska vara?" Denna ständiga kamp och ständigt grusade förhoppningar för att värken och tröttheten tar över?


Solen skiner in. Efter en kall och stjärnklar natt börjar temperaturen långsamt stiga. Det är söndag. I mars månad. Jag vet att jag borde fånga denna dag. 

Tar mig upp och fixar frukost. Och värktablett. Kollar nyheter. Och Facebook. Någon har lagt upp ett klipp med Nano. Hold On! Den är så stark den låten och hans röst är så bra. Hold On! Ja...Hold On! 

Med sången i mitt huvud tar jag tag i min dag. Kläder på och ut och gå! 
Solen värmer gott. Vid närmaste grannens husknut blommar snödroppar och vid vägkanten börjar blåsippsbladen titta upp. Vi tar en annorlunda väg idag. En väg vi sällan går. Träffar trevlig granne. Pratar länge. "Har du sett några vargar då?" Frågar maken. Grannen skakar på huvudet. "Nej, inte sett någon varg men däremot färsk spillning efter vargar". Spillningen är inlämnad, provsvar kommer till sommaren. Man vill veta vilka vargar som är här. 

Vi vandrar vidare. Det är lite halt på vissa ställen i skogskanten. En rovfågel cirkulerade över området tidigare. Brädde ut sina vackra fjädrar och "seglade". Undrar vad den hade för byte i sikte. Hoppas att de två rådjur vi hade besök av utanför gården igår kväll kommer att överleva nu när vargarna stryker omkring här. 

Efter promenaden får hunden stanna ute medan maken beskär gamla äppelträdet. Sen är det dags! Hunden ska duscha! Och vi förbereder oss för virvelvinden som kommer farande efteråt. Upp i soffan , skaka av sig, ner på golvet, från rum till rum, upp i soffan igen, skaka av sig, ner på golvet....;-) Efter en lång stund lugnar han ner sig och somnar gott på ett fårskinn i soffan. 

Bildhanteraren fungerar inte här på bloggen. Tyvärr...

Och jag fungerar inte heller som jag ska. Men efter att nu ha jobbat lite och ser att det börjar skymma ute och brasan sprakar och sprider värme och älskade maken förbereder middagen, så tycker jag ändå att jag fångat den här fina vårdagen ganska bra. :-)

Ska trumma lite, kanske måla lite...eller bara vila. Det är en dag i morgon också. 

Önskar Dig en skön kväll och en härlig ny vecka! 
Var rädd om Dig!
Hold On!
❤️




Kommentera inlägget här :