Krama om din egen själ

publicerat i Allmänt;

Gårdagen var så fin med sol och måne. Fast kall. 

Denna dag...jaa...jag kallar det "onödigt väder", det som var idag. En märklig isbitskall snö som yr ner och driver igen i blåsten. 

Men vad hjälper det att klaga? Inte ett dugg ;-)

Jag tänker idag på godheten. I skuggan av ondskan, hatet, rasismen, sexismen som får de stora rubrikerna, finns godheten, kärleken...




Massor med människor gör dagligen en massa goda gärningar, de tänker goda tankar och de bryr sig om sina medmänniskor
Utan att få vare sig beröm eller uppmärksamhet.

Men säkert får de kärlek, för det man ger ut får man tillbaka...

Kärleken är tålig och mild
Kärleken avundas inte
Den skryter inte
Den är inte uppblåst
......
Står det i Bibeln...

Men med oss människor är det ju så att:

"Man vill bli älskad, 
i brist därpå beundrad, 
i brist därpå fruktad, 
i brist därpå avskydd och föraktad. Man vill ingiva människorna något slags känsla. 
Själen ryser för tomrummet och vill kontakt till vad pris som helst."

Hjalmar Söderberg


Dagens selfies som läggs upp på nätet är väl ett tydligt bevis på detta. "Se mig!"

Det där tomrummet. Det är upp till oss var och en att fylla det. Med något som ger kraft, med något som värmer och gör gott. Om vi bara söker utifrån så hittar vi det inte. Om vi bara söker kickar får vi aldrig nog.
Vi måste ge det till oss själva, det vi behöver och mår bra av. Och vet du, det är inget tomrum därinne. Sök inåt. Ge dig själv den uppmärksamhet och det beröm du behöver. Krama om din egen själ. Där inom dig finns sanningen om dig: att du är underbar, vacker, att du räcker till och att du är värd allt gott. Du är god. Du är kärleksfull. 
Se dig själv i spegeln. Du är bäst! Du är bäst på att vara Du! Du är unik! Du är som andra fast ändå inte. Du är lika men olik. Det är det som är så vackert. "Någon" ville dig och du blev till. För att Du, just Du, behövdes här på jorden <3

Och så hoppas jag att du är omgiven av människor som påminner dig om hur fantastisk du är :-) 


I morgon är Internationella Kvinnodagen. Jag hoppas att i år slippa allt klagande och allt ifrågasättande av den dagens existens. Låt oss gå samman och fokusera på viktiga kvinnofrågor. Och försöka hitta lösningar på de internationella problemen. Orättvisorna, övergreppen, sexismen...

Jag brukar den 8 mars sända tacksamhet till de modiga kvinnor som kämpat och kämpar nu för kvinnors rättigheter. Lika värde. 

Inte för att jag är god utan för att jag är tacksam. 

Allt för nu från hockeyänkan ;-) 

Frid och allt gott
❤️

Kommentera inlägget här :