Försommar i torpet

publicerat i Allmänt;

Försommar i torpet



Speglingar i vatten
Skiraste grönt
Soldränkt gräs

Knoppar som brister
Vackert prunkande blommor
Molntussar mot klarblå himmel

Prålande fjärilar
Kvittrande fåglar 
Nyvakna djurungar

Smekande vind
Svalkande skugga
Doftande hägg

Öppnade fönster
Såpaskurade golv
Rabarberpaj 

Humlesurr bland äppelblom
Plantor på rad
Väldoftande kryddor

Båten är sjösatt
Solhatten är på

Och snart är växthuset färdigt...













Jag försöker läsa de ensamkommande barnens och de unga flyktingarnas berättelser om sina liv, om flykten, om rädslan, om oron, skräcken, asylprocessen, förhoppningarna...men jag erkänner att jag har svårt att klara av det...det är alltför grymt, alltför sorgligt...jag gråter och skäms över ett Sverige som beter sig så här. Läser om ännu en ung människa som tagit sitt liv...


Jag läser också om farorna och våldet i Afghanistan och förstår inte hur vi med gott samvete kan skicka dessa ungdomar dit...

Läser också i en länk från UNT, där min forne gymnasielärare Bo Nylund, skriver om mänsklighet. Om de som idag ställer upp och gömmer och hjälper och skyddar flyktingarna. Jag citerar: "Den som ger av tid och resurser för att skydda utvisningshotade stärker den humanistiska civilisationen."
Så sant. Mänsklighet...

På tal om gymnasiet så är det idag ett stort antal år sedan jag tog studenten. Faktiskt t o m 40 år! En av mitt livs lyckligaste dagar. Äntligen! Fri! Ung och förväntansfull :-) 
Resten är historia, det också. Jag är inte så nostalgisk av mig. Lever mer i nuet än frossar i dåtid. Allt har sin tid. Sen händer det naturligtvis saker som gör att man får anledning att minnas och kanske bearbeta och sammanfatta det det som var. Kanske en pusselbit som hittar sin plats. Ett svar eller en förklaring. Ett avslut. Glädjas över det som var gott , dra ett streck över det som var mindre bra och förlåta och försonas. Allt det som gjort att jag lever det liv jag gör idag. Att jag är den jag är idag. Erfarenheter, lärdomar, upplevelser, insikter. 
Så bär jag med mig det goda i nuet. 

Nej, nu avslutar jag dagens inlägg med en önskan om att du får en fin helg! 
❤️

Kommentera inlägget här :