Ju längre vi vandrar

publicerat i Allmänt;

Vi tog en promenad till "trollskogen" idag. Vid det här "hålträdet", som jag gillar, går det in en stig som kallas "kyrkstigen". Antar att det var den "vägen" man vandrade till fots till kyrkan förr. 


"Skogsmonster?" ;-)

Efter promenaden har vi jobbat och nu är det vila respektive släktforskning som pågår, denna söndag när solen försöker komma fram mellan gråa moln. 


Ibland dyker det upp någon historisk person att läsa om och bli intresserad av. Jag gillar nya "bekantskaper". ;-) 

Hypatia. Säger det namnet dig något? Jag hade inte stött på det förrän jag läste ett inlägg från Malin Berghagen.
Hypatia var den första, för oss kända, kvinnliga grekiska filosofen. Hon föddes i Alexandria mellan år 350-370 e.Kr och mördades år 415. 
Att jag aldrig läst om henne tidigare är väl inte så märkligt, hon var ju kvinna...

"Reserve your right to think, for even to think wrongly is better than not to think att all"
Hypatia

"Livet är som en kontinuerlig resa, och ju längre vi vandrar, desto bättre kommer vi att förstå sanningen. Den bästa förberedelsen för att börja förstå de fenomen som ligger långt bort från oss, är att först förstå de fenomen, som ligger på vår tröskel."
Hypatia

Hypatias mor dog när Hypatia var baby så det var hennes pappa Theon, matematiker och filosof, som ensam uppfostrade henne. Hon undervisade i matematik, filosofi och astronomi både vid universitetet och hemma. Runt år 400 blev hon rektor vid den platonska skolan i Alexandria. Hon skrev böcker och uppfann flera viktiga apparater, bl a hydrometern.  Hypatia förespråkade vetenskap och rationellt tänkande och vägrade omvända sig till kristendomen. Detta ledde till hennes brutala död. Jag går inte in på detaljer (de finns några olika) men hon torterades och dödades i en kyrka av kristna fanatiker. 

"Att härska genom att fjättra tanken via skräck för att straffas i en annan värld är lika lågt som att använda våld"
Hypatia

Jag berättar det här för jag blir så fascinerad av denna kvinna och hennes öde. (Jag har googlat informationen)
Och jag tycker att hennes ord är lika aktuella idag som då! 

Vi planerar en liten resa till veckan. Inte långt bort och under en kort tid men ändå ;-) 

Önskar Dig en varm och fin vecka! 
❤️

Kommentera inlägget här :