Flickor i fokus

publicerat i Allmänt;

Onsdag 11 oktober. Internationella Flickdagen. Idag får vi särskilt uppmärksamma alla flickor världen över. Uppmärksamma alla kränkningar som sker varje dag. Flickors utsatthet. Och kampen för jämställdhet. Kampen för utbildning. Flickors rätt att välja partner. Flickors  rätt att bestämma över sina egna kroppar. Osv...


Jag tänker på mitt eget barnbarn som är fyra år. Hon bor och växer upp i ett tryggt, välordnat och någorlunda jämställt land. Måtte det få fortsätta vara så! 

Så hyllar vi alla flickor världen över idag! Och kämpar vidare för deras rättigheter. <3 Alla dagar! 

I Aftonbladet finns det intressanta och hemska berättelser om hedersvåld. Om en muslimsk flicka från Afghanistan och om en flicka från en kristen familj med rötter i Mellanöstern. Båda har flytt hedersvåldet. Berättelser från verkligheten. Och ja, hedersvåld finns även bland kristna. 

Jag vill idag särskilt hylla en riktig kämpe här i Sverige: Fatemeh Khavari, 17 år. De sittstrejkande ungdomarnas ledare och talesperson. Så modig!!!



Nu brusar och porlar det i bäckarna igen efter det intensiva regnandet.

Det ska visst regna stora mängder i morgon också...

Jag vill ha sol! ;-) 
Men man kan ju inte få allt...och jag får väl göra som Nalle Puh föreslår:

Det kanske du också gör? :-) 


Kärleksljus och Hoppfullheter
❤️

Kommentera inlägget här :