Står fast i min sanning

publicerat i Allmänt;
Fredag. Önskar Dig en fin helg. Glöm inte att vrida Tillbaka klockan! ;-)

Fredag. Kanske inte den bästa dagen för djupa filosofiska tankar men hos mig dyker de upp när jag går på promenad till sjön. 
Om du inte vill läsa, hoppa över och ha det gott! 
(null)
För dig som vill läsa:
Hur började allt? Vad är evighet? 

Evighet, det vår hjärna inte kan förstå. Vi är fast i tidsbegreppet. 

Men evighet, det är ju ingen början och inget slut. 

Finns det ingen början? Finns det inget slut? 
Ni vet, evighetstecknet, en liggande 8...

Om nu inte hjärnan förstår, förstår själen? 
Ja, det tror jag. Själen vet allt om evigheten. 

Energier. Ljus. Mörker. Varandet. Döden. Uppståndelsen. Evigheten. 

Så svårt att släppa tidsbegreppet. Hjärnan protesterar och hittar på förklaringar. Egot vill inte att jag ska förstå livets och dödens mysterium.

Men djupt därinne i själen, vet jag...
Själavandring...Jag ÄR och kommer alltid att VARA. 

Jag bryr mig inte om vetenskapens eller religionens förklaringar och sanningar. Jag står fast i min sanning.

En lång strand utan slut
Har jag gått här förut?
Fotspår i sanden
En snäcka i handen
En varm vind
Som smeker min kind 
Solen värmer min rygg
Jag känner mig trygg
Någon viskar, men vem?
Välkommen hem
Här är början
Här är slutet
Inte mörkret
Bara ljuset

Gammal "dikt" som  jag skrev för några år sedan men som för mig alltid blir aktuell i Allhelgonatider. I oktober och november. I höstmörkret syns Ljuset så starkt. Jag har ingen dödsångest för min egen del men vill inte mista mina nära och kära. Så klart. 

Halloween i kommande vecka. Behov av att skrämmas har jag inte. Allhelgona nästa helg. Tända ljus och tänka på dem som gått före till Ljuset, det har jag behov av. Tystnad. Stillhet. Eftertanke. Tacksamhet. <3

(null)

Kärleksljus och Hoppfullheter
❤️

Taggar: #evigheten#början#slutet#minsanning#ljuset;

Kommentera inlägget här :