Kronprinsessan och jag ;-)

publicerat i Allmänt;
(null)

Lördagskväll i Visby. 
I de trånga gränderna och bakgatorna är det ganska folktomt och tyst. Men ju närmare man kommer affärs- och restaurangkvarteren desto mer ökar sorlet av skratt och prat. Uteserveringarna är fulla med folk. Solen är på väg ner och det är medelhavsstämning över det hela. Uppe vid Krönet stannar vi och njuter av utsikten. 
(null)

Förutom människor i alla åldrar är stan full av hundar i alla de raser. Det är utställning i helgen. 
Utställning är det också av konst. Det är Gotland Art Week. Vilket bl a gör att man kan njuta av konstverk i skyltfönstren i de flesta butikerna. Mycket fin och intressant konst ställs ut. De här fastnade jag speciellt för:
(null)
Jag skäms men jag har glömt konstnärens namn...:-(
(null)
Camilla Fredriksson 

Och solen gick ner och ljuset var gudomligt.
(null)



Söndag morgon innehåller två överraskningar. En otrevlig och en trevlig. 

Inte mindre än 4 fästingar har tagit plats på mina fötter. Grr och huuu!

Desto trevligare är sällskapet i frukostrummet. Kronprinsessan Victoria med familj har också valt detta hotell! Som vilken barnfamilj som helst. Victorias skratt ekar i rummet. Oscar busar. När han hostar sätter han händerna för öronen istället för munnen. Daniel försöker visa honom hur man gör. Estelle är tyst och lite försiktig. Victoria och jag "trängs" lite vid bordet med flingor. De är så avslappnade och "vanliga". Inga "bodyguards" i sikte. Ändå är det lite speciellt med deras närvaro :-) 

Nej, jag tog ingen bild. Precis som de andra gästerna lät jag dem vara ifred. 

Vi drog österut idag. 

(null)
Så vacker ruin. Gunfjauns kapell från 1300-talet. En populär vigselplats. 
(null)



(null)
Vid Grynge fiskeläge
(null)
Så här får de gamla båtarna ligga och "dö". Det är något vackert över det, känner jag...

Helt klart ett vackert ställe som både jag och maken vill återvända till...med en kaffekorg och filt. :-)

Äta bör man...vi åt på en fiskerestaurang i Katthammarsvik. Mycket folk, lång väntan men oj, så god mat. Vi har konstaterat att denna gång blir det inget restaurangbesök innanför murarna, som alltid annars. Vi har däremot ätit extra spännande mat på olika ställen på ön :-) Man måste ju förnya sig ibland ;-)

(null)
Vid Ardre kyrka finns en välbehållen kastal.
(null)
Varje gård verkade ha haft sin egen bänk...syntes tydligt då vilka som inte var där...;-)
(null)
En "fri" bänk...

Vidare till Ala kyrka. Öns största landsbygdskyrka. Märklig, tyckte vi. Men med annorlunda, vackra takkronor.
(null)

(null)
Norr om kyrkan fanns en ruin efter en gammal prästgård. 

Kuriosa om Ale kyrka: 
(null)


Det här är något av det vi sett och upplevt på ön idag. I morgon bär det hemåt igen...

(null)
Oväder på gång? Nej, det blåste bort och ersattes med sol igen :-) 

Hoppas få syn på fullmånen ikväll...augustimåne. 

Var rädd om Dig! 

Kärleksljus 
❤️

Taggar: #kungligtsällskapvidfrukosten#kronprinsessanochjag#östragotland#ardreochale#katthammarsvik#grynge#fästingar;

Kommentera inlägget här :