Unika undantaget

publicerat i Allmänt;
Det är, tycker jag, inte lätt att hitta sin politiska hemvist. Jag vet självklart vilka jag aldrig har, kommer, vill rösta på. 
Det blir lite lättare när man inser att det inte finns något parti som man är överens med till 100%. Men kanske till 75%? 
Jag börjar "hitta hem"och det känns bra. Har ju i alla tider växlat alltefter var i livet jag befunnit mig. Men nu är det viktigare än någonsin att rösta för framtiden. Tycker jag. Och då menar jag allas framtid, inte bara min egen. Och för demokratin. Och för Moder Jord.
Egoism, cynism och rasism kommer att utplåna oss...och sen har vi inte ens en jord att leva på...
Politik är Ansvar! Och framtidstro. 
Som kvinna är man extra ansvarig för den jord kommande kvinnor ska leva på. Kvinnors frihet, det kvinnor kämpat för i generationer, det vi tar för givet...vi kan inte ta det för givet! Det finns krafter som vill ta det ifrån oss! Kampen för alla människors lika värde, den är ifrågasatt...handikappade, sjuka, icke heterosexuella, religiösa, andliga, från ett annat land,ateister...

Jag skulle kunna skriva en mycket "hårdare" text, om jag la in mina känslor och min oro mer, men det ger inget. Jag har övergått till den mer vädjande tonen ;-) Jag vill framför allt att när det gäller politik och val att människor ska Tänka. Tänka efter före. Tänka självständigt. Ta reda på fakta och läsa 
partiprogram. 

Jag ser inte på debatterna. Det gjorde jag alltid förr. Var road av politik. Nu blir jag bara oroad. 
Med tanke på hur det ser ut i många andra länder är det självklart att rösta här när man har den rättigheten. För mig handlar det inte om plikt, för mig handlar det om personligt ansvar. 

När jag nu sitter här ute i solskenet och den ganska lagom värmen, kommer ett par vänner (grannar) förbi. Mysigt! En pratstund betyder så mycket.

Det var "de vänsterhäntas" dag nyligen. Vet inte om det är något att fira, det innebär en hel del praktiska problem att vara vänsterhänt i en högerhänt värld...men ännu en ny forskarrapport visar att vi vänsterhänta är intelligentare...när det gäller att lösa matematiska problem...det visste jag väl! ;-) (även om jag själv är det "unika undantaget") hi hi...

Vid skrivande stund vet vi ännu inte så särskilt mycket om bilbränderna. Men det spekuleras från både höger och vänster...som alltid...Suck...:-(

(null)
<3

Natten som var sov jag bättre än på mycket länge. Vilken härlig känsla det är när ryggen samarbetar med mig varje gång jag behöver vända mig! Istället för att låsa sig och smärta! Jag tror jag hittat ett bra recept: balans mellan vila och rörelse. Funkar i alla fall denna gång. :-) 

Ekorrarna jagar bort småfåglarna, som snabbt återvänder. Skatans närvaro får ekorrarna att ta sin tillflykt långt upp i tallarna. :-) Drama på hög nivå! :-) Och jag sitter på första parkett. 

Ta hand om dig! 
Kärleksljus
❤️











Taggar: #unikaundantaget#vänner#politiskhemvist#dramapåhögnivå#demokrati#bilbränder;

Kommentera inlägget här :