Önskningar och goda gärningar

publicerat i Allmänt;
Ibland bara måste man släppa ut det där som skaver och gör ont. Sorg, svek, besvikelse, skuld, skam, trauman...genom att berätta eller gråta eller både ock... Idag gråter jag...spärren släpper och tårarna rinner...
Man kan inte drunkna i tårar som kommer ut men man kan drunkna i de tårar man låser in inom sig...

Ibland måste man släppa på prestigen. "Nej, men jag gråter minsann inte." "Nej, jag är ingen lipsill." "Hen är inte värd mina tårar". Osv...
Vi ska ju vara så coola hela tiden...och så får vi huvudvärk, ångest, hjärtproblem, ont i magen...istället...

Det passar kanske inte med tårar i juletid? Då allt ska vara sån fröjd och glittrande...det är ofta som tårarna kommer när det är som mest "opassande"..för att trycket blir för hårt...men å andra sidan: när får vi gråta? Bara på begravningar? 
(null)


Så jag gråter idag...och tänk, det är befriande...tårar kan vara positiva (och nu menar jag inte lyckotårar) ...

Du som läser detta kanske är mitt uppe i julstressen och tycker att jag har det lyxigt som kan gråta nu. Men faktum är att jag ger mig den tiden för att jag vet hur livsviktig den är. Jag har inte bokat in en "gråtdag", det funkar inte så, men istället för att bita ihop så får annat vänta, när tårarna pockar på. 

Och när ögonen är svullna och halsen torr ska jag sätta mig ner och gå igenom mina käras önskningar och även mina egna. Julefrid i själen står egentligen högst på min lista men det får vara, omständigheterna bjuder inte in till det nu. Men...jag har redan en önskan inför min födelsedag i februari. En upplevelse...;-) 

(null)

Goda nyheter: ett nätverk för hemlösa i Stockholm har ett samarbete med ett hotell. På  julafton får hemlösa komma till hotellet, se på Kalle Ankas jul, checka in på rum, duscha, få rena kläder, äta julbord, sova gott...blir rörd av denna gärning...det finns godhet <3 
Samtidigt som det känns hemskt tragiskt att vi har hemlösa människor här i vårt land...

Något jag tycker är tråkigt och tjatigt är att det fortfarande skämtas om att bränna bocken...hur kul är det egentligen efter alla dessa år? Hur många andra brott och bränder skämtas det om? Kom och titta på den ståtliga bocken! Ett mästerligt hantverk! :-) 

(null)
Små bockar...;-)

Gråt ut! Skratta, dansa och le. Vila. Lyssna. Lev. <3

Hoppfullheter
❤️

Taggar: #önskningar#godagärningar#gråta;

Kommentera inlägget här :