Apologister, galanteriarbetare med flera...;-)

publicerat i Allmänt;
När jag går runt på gamla kyrkogårdar (min make släktforskar och då gör man sådant ;-) slås jag ofta av den titelsjuka som var förr. Ja, alltså det är ju männen som har titlar ingraverade på gravstenarna, kvinnorna är möjligen "fru" eller "hustrun" ...

Som sagt min make släktforskar och det innebär bl a att han prenumererar på intressanta tidningar. Som "Släkt, historiskt forum" t ex. Den slänger jag mig gärna över och läser. Där finns så mycket spännande. I senaste numret läser jag bl a om sjuksköterskeyrkets historia. Så här tyckte t ex Alfred Nobel:                  
"Sjuksköterskor och präster borde tjäna gratis"

Hm...det där verkar sitta i ännu nu, iallafall när det gäller sjuksköterskor och deras löner....
Suck....

Jag läser också om det titelsjuka 1800-talet. Man skulle positionera sig ;-) 
Kan du följande titlar?
  • Auditör
  • Kämnär
  • Sprutmästare
  • Apologist
  • Nockerska
  • Figurantska
  • Galanteriarbetare
Jag tycker att du är väldigt duktig om du kan någon av dessa :-)
Svaren kommer här nedanför. Fuska inte! ;-)
(null)

  • Jurist
  • Ledamot av domstol
  • Brandkapten
  • Räknelärare
  • Kvinna som yrkesmässigt ruggade ruggade upp plagg
  • Statist, dansös
  • Tillverkare av prydnadsföremål
Vilka ord! Vilka titlar! :-) 

Det står också en riktigt otäck artikel om "de glömda kvinnorna i gruvdjupet". Verklighetens historia som inte noterades i kyrkböckerna...eftersom det var kvinnor det handlade om...
Berättar mer en annan gång när jag är mer påläst. Väldigt intressant hur som helst. 

(null)

Detta var ännu en magiskt vacker vinterdag. Så tacksam! Samlar kraft. Till kropp och själ. :-)

Hoppfullheter!
❤️

Taggar: #titelsjuka;

Kommentera inlägget här :