Norrland

publicerat i Allmänt;
(null)
Mums till frukost. Passar på att smaka sommarminnen i snöovädret. Gula och röda hallon, plockade i somras, nedfrysta. Gott!

Jag tackar gärna ja till sommartid året om. De här tidsomställningarna är ju bara besvärliga. Och "sommartiden" med ljusare eftermiddagar tror jag är bättre för vår hälsa. 

Jag märker ännu inte så mycket av "snökanonen" här i Gävlebukten. Men det blir kanske värre...blåser gör det och snöar, fast betydligt mindre än tidigare. Minus 7.6 grader. Undra hur kallt det är i nordanvinden? Snön yr från taken. 
Ser en granne som skottar och borstar och skrapar fram sin bil. 

Norrut, i Hälsingland, Medelpad och Ångermanland har det varit besvärligare än här. 
Ja, jag skriver landskapsnamnen istället för bara "Norrland"...är så förbaskat trött på att allt norr om Dalälven sammansmälts till Norrland, vare sig det handlar om Gävle eller Kiruna! Som om vi är avskilda från Sverige via en "norrgräns". Inte pratar man om Götaland eller Svealand? Nej, där pratar man om landskapen. "Snökaos i Götaland!" Nej, "snökaos i Skåne" osv. 
"Nu är vi i Norrland!",  skriver folk på Instagram och Facebook. Och man undrar: "var?" "Söderhamn?" "Luleå?" "Östersund?"
"Nu är vi i Svealand!" Nä..."Nu är vi i Värmland!" T ex...

Okey, det är kanske inte så mycket att reta upp sig på...men jag gör det ändå. För kunskapen om Norrland och dess landskap och dess betydelse för Sverige är så dålig. Punkt. Amen. ;-))

Så! Nu snöar det mer igen...:-)
(null)
Här jobbar vi :-)
Men jag jobbar hemifrån idag...


(null)
Snön yr in på den inglasade balkongen 
(null)
Plötsligt känner jag för färg inomhus ;-)

Nu har jag trummat och mediterat. Känns bra. Trumma gör jag lite försiktigt för att inte störa grannarna här i stan. :-)

Undrar hur det ser ut i torpet nu, med all denna snö som kommit? Håller växthusets tak för snömassorna? Har fåglarna mat? Hm...snart blir det nog väder och väglag för att åka ut...

2 februari. Idag fyller min syssling i USA år. :-) Och det var min mormors födelsedagsdatum.  Lilla mormor <3
(null)
Här är hon till höger på bilden tillsammans med sin syster Ellen. Mormor hette Anna. <3
(null)
Anna, i unga dar <3 Hon dog 1970. Jag tänker på dig idag, mormor. 

Make och hund hemma igen. Fredagkväll. Helg. 
Ha det gott! 
Kärleksljus
❤️






Taggar: #norrland#landskap#mormor#sommartid;

Kommentera inlägget här :