IKEA, rökförbud, la la land, jazz...

publicerat i Allmänt;
(null)
Efter en dags frånvaro pga sjukdom har jag nu "vässat pennan" och är här igen. ;-) 

Vila i frid Ingvar Kamprad. 
Första IKEA-varuhuset jag besökte var i Sundsvall eftersom jag växte upp i Härnösand. Senare irrade jag mig runt, runt i Kungens kurva, längtade efter IKEA i Uppsala, den kom till slut och tappat bort maken på IKEA  i Valbo. ;-) Idén med att kunna köpa snygga, moderna möbler billigt, var trots att man fick skruva ihop dem själv, genialisk. Och att bläddra i katalogen och drömma, wow vilken känsla när man var ung och planerade sitt eget boende.  Att sen människorna på "fina gatan" fnös och kallade möblerna "skiiit", spelade mindre roll. Med tiden har IKEA fått bättre rykte. Jag gillar fantasin och glädjen i designandet. Tack Ingvar!  Vilken entreprenör du var! Tack! <3

(null)
De här tulpanerna har också sin speciella design. Så söta. :-)

Nej,
jag dömer inte rökare som sämre människor (varför skulle jag göra det?)
Nej,
jag har inte valt att vara allergisk mot cigarettrök 

Ja, 
rökare har valt att röka, trots att det är skadligt för både dem själva och andra
Ja, 
jag vill kunna sitta på uteserveringar utan rinnande ögon och jobbig hosta

Ja,
jag förstår att det är svårt att sluta röka
Ja, 
jag beundrar dem som kämpat och lyckats

Nej, 
jag dömer inte dem som misslyckats 
Ja, 
jag vill ha rökförbud på uteserveringar

Ja,
jag anser att de partier som säger nej, borde tänka om

Där står jag. 
Tack för ordet. :-)

Söndag. Snösvängen skrapar snö från gångbanorna. Blöt snö ovanpå is...me not like...;-)

Jag fick den i julklapp: "La la land". Jag är "gammalmodig" nog att fortfarande önska mig  film på DVD :-) 
För mig som  växte upp med gamla Hollywoodmusikaler i svartvitt på TV, var det här en liten påminnelse om dessa. Fast modernare förstås. Och så jazzmusiken. I like it. Därmed inte sagt att jag skulle ha tålamod att sitta och se gamla klassiker med Ginger Rogers och Fred Astaire...

När jag var barn var jazz förknippat med Louis Armstrong. Han var fantastisk! Och spelade sig svettig. Så vi i familjen kallade honom "svettiga farbrorn" ;-) 

La la land är en saga i Hollywoodtappning. En verklighetsflykt en stund. Jag gillade den, maken tyckte väl "sådär". ;-) 

Och till sist: Handboll...ser jag väldigt sällan på men som nu när herrarna spelar EM-final kan jag kanske inte låta bli. ;-) Handboll kan vara olidliiiigt spännande...Heja Sverige!!!

Nej, det var inte "till sist", här är Till sist: 
(null)
❤️





Taggar: #kamprad#IKEA#rökförbud#jazz#lalaland#handboll;

Kommentera inlägget här :