Upprättelse och Omtanke

publicerat i Allmänt;
Upprättelse...

Knutby...för alltid på kartan efter de nästan osannolika händelserna där. Nu berättas ännu mera om sekten. Kan inte låta bli att undra hur allt kunde få fortgå efter mordet och mordförsöket. Hur hon, "Kristi brud" som hon kallar sig kunde ha sån makt. 
Verkligheten överträffar alltid dikten sägs det och i det här fallet så stämmer det ju verkligen...ingen fiction, ingen kriminalroman kommer ju ens i närheten av dessa hemskheter...
Hoppas nu att drabbade människor kam få någon form av upprättelse ....

Upprättelse...
i morgon är det Förintelsens minnesdag. Det finns liksom inte ord som räcker till för att skriva om förintelsen...så många bilder, så många berättelser, så många döda...det ligger inte långt bak i tiden, ändå är det för hemskt, för ont, att riktigt ta in till fullo...Bara tanken på de som valt att blunda och t o m förneka...får mig att må illa. 
Fantastiska Hedi Fried berättade i en dokumentär om sin oro. Oro inför framtiden. Oro för det som händer i Sverige. Det jag hör som ett eko inom mig är hennes ord om hur hon och hennes familj i Rumänien inte förstod att de skulle bli drabbade. De hade ju inget ont gjort. De var ju helt vanliga oskyldiga människor...Hedi och hennes syster överlevde koncentrationslägren...alla övriga i familjen och släkten dog...
Vi vet att detta hände, vi vet vilken ondskefull politik som låg bakom, vi vet hur det kunde hända...ändå är det som om vi inte lärt oss någonting...
Upprättelse...vi kan åtminstone ge dem upprättelse genom att lyssna och lova att göra allt vi kan för att något liknande aldrig mer ska ske...

Så tänker jag. 
Denna fredag den 26 januari. 


Jag vill avsluta med ett av mina favoritord. OMTANKE. <3 Ett varmt ord i en kall värld. OMTANKE...ett stort steg på vägen till Freden. 

Trevlig Helg! 
❤️
(null)

Kommentera inlägget här :