Enköping och Bålsta

publicerat i Allmänt;
Att åka på begravning i denna hetta är inte det ultimata precis. Luften står stilla. Blir svettig direkt när jag kommer från den kalla duschen. Svarta kläder. Tvingar ner svullna fötter i sandaletterna. 
Men det man måste, det måste man. Och jag vill åka. 

Skönt med AC i bilen. ;-) 

Det är stekhett på kyrkogården i Enköping och väldigt varmt i gravkapellet. Tar en sväng förbi min mormor och morfars grav. Där växer en fin  blomsteruppsättning med bl a lavendel. Det gläder mig. Ceremonin är ljus och fin. Det är en av min makes morbröder som gått till ljuset. Av 8 syskon finns nu bara 5 kvar här på jorden. 
(null)
Kapellets vackra kors

Även rummet för minnesstunden är varmt. Herrarna tar av sig de svarta kavajerna och lättar på slipsen. Alla pratar om värmen och torkan. 
Äter mig mätt på god smörgåstårta och svärmors goda fikabröd. Pratar med släkt och gamla vänner. Dem man numera nästan bara träffar på begravningarna...

Nu på hemväg. 
Till söner och barnbarn. 

Läser om de ohyggliga händelserna i Grekland. Om deras brandinferno med många döda. 
Världen brinner. 

I "mitt" län är det nu även eldningsförbud och grillförbud på egna tomten. Bra, tycker jag. De som ändå grillar...vad tänker de med???

(null)
Söker skugga vid träden. Här vid Yttergrans lilla söta kyrka finns min svärfars grav. Vi besökte även den idag. 
(null)
Den är verkligen charmigt liten denna kyrka. Passa på att besöka den om ni har vägarna förbi. Den lilla predikstolen sitter precis ovanför det lilla altaret. Kyrkan är en populär bröllopskyrka. :-) 

Jag längtar fortfarande efter regn. Gör du? 

Hoppfullheter
❤️

Taggar: #enköping#bålsta#begravning#femavåttasyskon#charmiglitenkyrka#yttergran#brinnerigrekland;

Kommentera inlägget här :