Kärlek och hat

publicerat i Allmänt;
(null)

Jo, det gör lite ont..när motståndarna gör mål i sista minuten...och vinner...

"Mmm" ...tycker maken, "men om man ska vara opartisk så..."
"Men jag är inte opartisk, jag vill inte vara opartisk..." säger jag...;-) 

Samtidigt som jag inte tycker att det är hela världen...bara halva ;-)

Fotbolls-VM är fest, det är stort, det är spänning och dramatik...men, det finns ett gift där liksom i samhället i övrigt: hatet...

Syndabock, alltid ska vi hitta en syndabock och om den utvalda syndabocken är av utländsk härkomst vet hatet inga gränser...

Det skrämmer mig...



I skarp kontrast till hatet:

För mig och min make är 24 juni en Kärlekens dag. Vi förlovade oss för 41 år sedan och gifte oss för 31 år sedan. Grattis och skål för oss ;-))
Vi firade ordentligt för ett år sedan, i år blir det mer stillsamt. :-)
Och jag har fortfarande inget recept för ett långvarigt äktenskap...tillit, jämställdhet och en hel del tur kanske? Insikten om att kärleken måste vårdas, att kärleken ser lite olika ut i olika stadier. Man kan växa ihop och man kan växa isär...det finns så många olika orsaker till att det blir som det blir...
(null)


Att vara svensk för mig är att kämpa för alla människors lika värde. Solidaritet. Empati. Respekt. Att våga säga ifrån. Omtanke om djur, natur och människor. Ansvar. Demokrati. Rättvisa. Vad är det att vara svensk för dig? 

Jag har respekt för att vi svenskar "tycker olika" men de som hatar och kränker, dem har jag ingen respekt för.

Igår kom jag hem med en ny trumma. Min älskade gamla trumma ska jag fortsätta trumma med, så klart, men ibland så funkar vi dåligt ihop. Som följd av fibromyalgin. När jag har värk kommer det förhoppningsvis fungera bättre med en mindre och lättare trumma. 
Den nya är också mycket vacker. 
(null)

Midsommarhelgen går mot sitt slut. Vare sig du jobbar eller är ledig så hoppas jag att du mår bra och har det gott. 

Kärleksljus
❤️

Taggar: #kärlekochhat#bröllopsdag#attvarasvensk#nytrumma;

Kommentera inlägget här :