En trygg och fri kvinna

publicerat i Allmänt;
(null)
Kvinnokraft, är det ord som kommer till mig när jag tänker på Internationella Kvinnodagen. 

Kvinnan tiga INTE längre i församlingen, inte heller någon annanstans! 
Tack för Metoo! 

Systerskap är något jag önskar att det fanns mer av. Men alltför många kvinnor trycker fortfarande ner andra kvinnor. 
(Senast nu miljonären Gudrun Sjödén med sitt uttalande om att lågavlönade kvinnor får skylla sig själva...) 

"Det finns en speciell plats i helvetet för kvinnor som inte hjälper varandra" sa Madeleine Albright (tidigare USA:s utrikesminister.);-)

Nu tror ju inte jag på helvetet (efter döden) och jag vet inte om Madeleine gör det heller, men jag förstår innebörden i citatet...:-) 

Kvinnomakt? Jag tror på samarbete. Kvinnor-kvinnor, män-män, kvinnor-män, unga-gamla....På lika villkor! 

Kvinnomakt? Ja, över sin egen kropp, sin egen livsväg, sin egen själ...

Mannens roll i metoo-tider är att lyssna. Även en hel del kvinnor behöver lyssna. Och alla dem som inte är "skyldiga" behöver absolut inte ta åt sig! Men låt oss gå samman och kämpa för jämställdheten. För kvinnors och mäns lika värde. 

Vilket liv vill fäder att deras döttrar ska få leva? Vad ska föräldrar lära sina söner om samliv och kärlek, alla människors lika värde? 

Vårda Moder Jord. Visa respekt för han, hon, hen. 

Det handlar om mig och dig...liksom freden börjar i dig och mig, börjar jämställdheten inom dig och mig! Och jämställdheten är, enligt mig, början till freden. 

Tack alla kvinnor genom alla tider, i alla världsdelar, för er otroliga kamp. Tack till alla er som kämpar i dag! <3

(null)

Jag "firar" denna dag med att vila, städa, jobba och vara tillsammans med make, hund, söner och barnbarn. 

Barnbarnet Izabelle som tillhör nästa generation kvinnor. Må hon få vara en trygg och fri kvinna. <3

Kärleksljus
❤️

Kommentera inlägget här :