Jag ser grönt!

publicerat i Allmänt;
Natten är gnistrande vacker. Månen, på väg mot fullmåne, syns väldigt  tydlig. Hennes silverljus letar sig in mellan fönster och rullgardin. Manar mig att gå upp och beundra henne. Jag står länge och tittar. En stjärna blinkar åt mig. Det är nog väldigt kallt men jag vill inte tända lampan för att läsa av termometern. Tacksam över detta ögonblick. 

Månen väckte mig inte. Jag hade försökt att somna men givit upp och fortsatt mitt "forskande" på nätet. Söker. Hittar nya vägar, nya sökord, kartor, bilder...
När jag sen till slut släckte lampan och slöt ögonen kom "maningen" :-) 

Tänker på de som bott här förr. De har nog också stått och  beundrat moder måne och träffats av hennes silverljus...Samma måne, samma stjärnor, en annan tid...

Onsdag i stilla veckan. Dymmelonsdag. (Inte Askonsdag, som den felaktigt ibland kallas. Askonsdag infaller dagen efter fettisdagen och inleder fastan) Namnet dymmel kommer från att man under veckan innan påsk ersatte den högljudda klockringningen med slag av en dymmel (träkläpp).

Var kommer då ordet onsdag ifrån? Jo, den är uppkallad efter den fornnordiska guden Oden. 

Denna onsdag är solig men lite kall. Men i soliga lägen, där smälter och droppar det och...ja! Jag ser grönt sticka upp!!!

(null)
Men titta! Är det inte smultronblad? :-) 

(null)
...och här kikar minsann Rhodedendron upp! <3

Jag börjar på allvar tro på Våren nu! :-) 

Påskhälsningarna dyker upp nu. Jag startar med den här som är en gammal löpare. Min mormor har målat motivet. Tycker att den är så fin. <3
(null)

Frid och allt gott!
❤️

Taggar: #sergrönt#månljus#silverljus#förstapåskhälsningen#forskar;

Kommentera inlägget här :