Sinnesro och indignation

publicerat i Allmänt;
(null)


Visst är det så! Jag njuter av närheten till djur och natur. Det är avstressande. Men inte sitter jag som Nalle Puh några längre stunder. Det finns alltid "något att göra" ;-) Men även korta stunder är bra. De är inte att förakta :-) 

Natten:
Plötsligt händer det...rullgardinen som jag dragit ner för ljuset därute, far upp med en smäll! Jag stirrar förvånad på den och hjärtat slår lite snabbare...vad??! Den har inte rullat upp sig hela vägen. Ligger en stund och tittar ut mot den ljusa sommarnatten...
Men inser efter ett tag att somna i ljuset går inte. Drar ner rullgardinen som är gammal och bör bytas ut (den är så tunn att det gått hål i den) och drar för gardinerna. 

Dagen:
Kollar nyheter via nätet. Och funderar på hur människor tänker...

Man klagar på kommunen för att det inte finns tillräckligt med vatten i havet när man ska bada.... ;-) ???

Man ljuger om att vi inte får hissa svenska flaggan, inte sjunga nationalsång eller "Den blomstertid nu kommer"....
(Det poppar upp varje år när det är dags för skolavslutningar och vilka man skyller på, det behöver jag väl inte skriva?)

Det första exemplet kan jag inte låta bli att skratta åt. Det andra, om lögnerna, där pendlar jag mellan frustration och ilska...Det jobbigaste är att en massa människor vill tro på lögnen och sprider den vidare...varje år...

Sinnesro. Ni vet bönen om sinnesro. Jag läste nyss i tidningen Nära att den har fler verser. Visste du det? Jag blev glad när jag läste den, speciellt vers 2. 
(null)

"Släck inte min indignation över det som är fel, vrångt och orätt." 
Tack! De orden är rätt för mig, känner jag. Speciellt när folk tycker att man är "jobbig" för att man visar känslor och delar tankar om orättvisor t ex. 
Jag vill ha sinnesro och jag vill kämpa för det goda. Jag vill känna. Och stå i min sanning. 
Det gäller att hitta balansen där. 
Sinnesro i naturen är nog inte så dumt i alla fall? ;-) Återhämtning. Bara vara. Sen engagemang igen. :-)

"Varje ny tanke startar alltid hos en ensam"

(null)
Det finns skönhet, även i det vi kallar ogräs..."

"Låt mig aldrig misströsta om möjligheten att nå en förändring"

Vilken härlig bön! :-) 

Kärleksljus
❤️

Taggar: #sinnesro#indignation#rullgardin#hurtänkerfolk#lögner#sanning;

Kommentera inlägget här :