Rapport från torpet

publicerat i Allmänt;
Grönsiska. Så heter den lilla söta gulgröna fågeln som det finns mängder av här på tomten. Och åtminstone ett par har flyttat in i en av holkarna. :-)
Sädesäreleparet har flyttat in under taknocken på gamla stugan. 
Några domherrepar är återkommande gäster vid fågelmatarna, liksom bofinkar, hackspettar, duvor, nötväckor, skator, blåmes, talgoxar, ekorrar, nötskrikor och paret and förstås :-) Trastarna av olika slag pickar på gräsmattan. Koltrast,björktrast, taltrast och rödvingetrast. 

Jag har lärt mig lite mer om fåglar de senaste åren men det där med fågelsången är jag sämre på. Jodå, göken känner jag igen, men den har inte hört av sig ännu denna vår. ;-) Duvornas ljud förstås. 
Men jag njuter av vårkonserten från tidiga morgonen till sena kvällen. :-)

(null)
Grönsiska (hona). Från boken "Fåglar från fönstret".

Ja, det var senaste rapporten från torpet det... ;-) Två pyttesmå snöfläckar kvar, i övrigt grönt, kan jag tillägga. Och jo, bland det gröna växer vitsippor, mängder med vitsippor! :-) 

Önskar Dig en skön helg. Hoppas den där sommarvärmen de pratat om så länge, verkligen kommer nu! 

Hoppfullheter
❤️

Kommentera inlägget här :