Flera nyanser av grått

publicerat i Allmänt;
Vi hade inte hunnit gå och lägga oss ännu när smällen kom. En mycket kraftig smäll utifrån. Som en explosion. Otäckt kraftig. Och nära. Ett efterskalv? Vi gick ut på balkongen och kollade. Det kom rök från ett ställe nära och det doftade som av krut. Sen tyst. Inget blåljus. Morgontidningens rubrik ger inget svar. Men i områdets egen Fb-grupp finns det en som vet: Någon "idiot" som smällt av något stort vid kajkanten...:-(

Fredag morgon: Inte mycket till fri sikt...
(null)
Grå nyanser...har  sin skönhet...

Alla dessa val...vardagsval...som t ex: jag blir lockad att vara miljövänlig och köpa tandborstar i nedbrytbar bambu...hm...men samtidigt hör jag min tandläkares röst inom mig: "du använder väl bara eltandborste?" ...eh..ja...
Välfärdsproblem...ja, men nog så förvirrande ;-)

Under grå dagar i november kan man ibland urskilja ett lila sken. Har du sett det? Inte idag kanske men...och du, lyssna! 

(null)

Det där med det grå..."vardagsgrå"...ibland är det tungt...tråkigt...ibland är det lite tryggt. Lite av yin i yang och tvärtom. 
(null)
Ingenting är helt svart och ingenting är helt vitt. Balans. Ur en bok om feng shui. 
Förtydligande, kan vara svårt att läsa den lilla texten. 
(null)

(null)

Du behöver naturligtvis inte ta till dig detta om du inte vill. Själv gillar jag tankegången. :-) 
Och:
(null)
<3

Nu är det allhelgonatid. Vet att många firar Halloween ikväll. Traditionerna flyter ihop. I vissa affärer är julskyltningen redan igång. Och julmarknader här och där. Jag tycker all magi är borta. Och det blir så hysteriskt allting. Kan vi inte ha helger med stillhet och eftertanke? Och närma oss jul steg för steg, likt en adventskalender? Nej, allt var inte bättre förr, men en del var det. Som att julskyltningen i affärerna var en hemlighet till första advent. Skyltsöndag...
Jag vet, jag är gammal...suck...;-) Men klok, eller hur? Hi hi...

Björn Afzelius
underbara sång, 
passar i allhelgonatid:

Jag ser hur ljusen brinner ut,
Jag ser hur varje liv tar slut.
De strålande bloss som lyste för oss
Tar slut, dom brinner alla ut.
 
Jag ser hur livet rinner bort,
hur tiden alltid är för kort.
Den ändlösa stig som skulle bli mitt liv
Tar slut, skall också nå sitt slut.
 
Jag stod vi det rytande havet inatt
och såg ut i rymdens evighet.
 
Och jag såg en svag, men tydlig glöd.
Jag såg att nya stjärnor föds,
så fast det var natt var det ändå inte svart;
Där ute tändes nya ljus.
 
Vi är en sekund i epokernas ström,
Men vårt liv är en oersättlighet.
 
Så innan min låga flämtar till,
Och skymningstimmen tiger still,
Vill jag vara ett bloss för dom som följer oss
en tid, ett ljus på deras stig;
En tid, ett ljus i deras liv.
<3 
  


Jag tillönskar Dig en riktigt fin helg. Tänd ljus i mörkret. 
"Vårt liv är en oersättlighet" 
❤️

(null)



Taggar: #fleranysnseravgrått#kraftigsmäll#yinochyang#vardagsval#oersättlighet;

Kommentera inlägget här :