Motkraft

publicerat i Allmänt;
Efter det efterlängtade tv-programmet "Det sitter i väggarna", som är sååå bra, blir både maken och jag sittande kvar och ser programmet "statsministrarna", denna gång om och med Ingvar Carlsson. Förutom att Ingvar är en ovanligt sympatisk och klok person, både skräms och. fascineras vi av hur mycket vi glömt. "Ja men visst ja..." "så var det"....alla kriserna i svensk politik och svensk ekonomi som skett under en lång tid av vårt liv. (Ändå nära i tid). Men kampen för demokratins bevarande var viktig och självklar från vänster till höger. Det är det som är skillnaden mellan då och nu...
Gränserna mellan partierna var tydligare men samtidigt, märkligt nog, var det lättare att samarbeta...alla partier kände ansvar för Sverige...
Och helt klart är att vi haft ett flertal minoritetsregeringar förr...

"Människor, även ledare, glöms bort". Något liknande avslutar Ingvar Carlsson programmet med. Och ja... men när jag ser bilderna på de dåtida politikerna kan jag ännu namnen på de flesta. Numera är jag dålig på namnen på ministrar. Ålder? Ointresse? Vet inte....
Så många jag gillade och ännu fler som jag var förbannad på till och från. ;-) Vissa har jag bytt åsikt om. När man kan se så här i backspegeln...
Politik fick vara politik förr. Skatter, arbete, jämlikhet, vård, omsorg, miljö, skola...det var så, innan rasismen tog sig in i riksdagen. 

Mellanårsvalet i USA, en rysare om jag förstått det hela rätt. Med ett positivt resultat. Det händer något därborta...Fler kvinnor än någonsin förr blev invalda. Bl a två muslimska kvinnor och två från ursprungsbefolkningen! <3 En motkraft till Trump. 

(null)
Stillhet och lugn...ibland  måste vi ha det för eftertanke och återhämtning. Om så bara för en liten stund. 

7 november
Kladdkakans dag.  Mums! <3

Igår lämnade vi in flera kartonger med utsorterat till second hand. Wow, vilken befrielse! :-) Och jag är nyklippt och nyfärgad i håret,  också det en "wow-känsla". 

Hoppas att du också har dina "wow-upplevelser"! :-)

Hoppfullheter
❤️


Taggar: #motkraft#kvinnor#statsministrar#återhämtning#wow;

Kommentera inlägget här :