Olika traditioner

publicerat i Allmänt;
(null)
Ensam kvar...släpper nog snart taget...

Om drygt en vecka firas Halloween. Det märks inte minst i annonser och i butikerna. 
Därefter firas Alla Helgons Dag. Som med de flesta traditioner i vårt land är det lite förvirrande det där. Och att googla på det gör i alla fall inte mig så mycket klokare. Har dock försökt mig på en sammanfattning med reservation för sakfel. 

Ursprung: Samhain är en keltisk skördefest. Man firade sommarens slut. Samhain har stora likheter med vikingarnas höstblot. När Irland och Skottland började kristnas på 400-talet förändrades traditionen. De kristna missionärerna valde att använda de förkristna traditionerna istället för att utplåna dem och på 700-talet flyttades alla helgons dag från maj till första november. 
Det var som en blandning av kristet och folkligt som traditionen fördes till USA i och med emigrationen under 1800-talet. Sen blandades det med ytterligare traditioner och blev Halloween. Till Sverige kom traditionen på allvar först på 1990-talet. 

Kelterna gjorde ljuslyktor med utskurna ansikten i kålrötter som sen ersattes av pumpor i USA. 
"Bus eller godis" kommer från USA.

Kanske har Halloween fått ett starkt fäste i Sverige utifrån behovet av ljus och fest under mörka hösten? 

Själv har jag inget behov av skräck eller bus eller utklädnad. 
Men jag tycker om pumpor och andra ljuslyktor. Och jag tycker om Alla Helgons Dag. Jag tänder ljus hemma och tänker lite extra på mina nära och kära som gått före mig till ljuset. 
Att följa årshjulet, årstidernas skiftningar, känns också viktigt för mig. Vilket jag gör på mitt sätt :-) 

Alla firar eller inte firar efter sina egna behov. Det tycker jag är bra. Vad tycker du? 

(null)
Ännu blommar höstastrarna. Så söta! <3

Och nu tror jag att min hösttavla är klar...:-)
(null)

Det är kallare ute idag. Känns nästan som snö i luften. Vi får se om det stämmer. 

Kom ihåg: 
Du är Värdefull! 
❤️

Taggar: #halloween#samhain#olikatraditioner#allahelgonsdag#duärvärdefull;

Kommentera inlägget här :