Ett litet hopp

publicerat i Allmänt;
Ordet demokrati är en sammanfogning av grekiskans δῆμος demos, folket, och κράτος kratos, styre, med den ungefärliga betydelsen "folkstyre". I svenskan finns ordet belagt sedan 1596. (Wikipedia)

Motsatsen är diktatur. 

Jag ör glad över att jag fått födas in i en demokrati. För mig är det viktigt att värna om den. Den har sina brister men är ändå betydligt bättre än sin motsats. 

När ett parti talar om att "ta makten" har de totalt missförstått vad demokrati är (trots att de har beteckningen i sitt namn). I en demokrati "tar" man inte makten, man får den! Och med den ett stort ansvar. 

Yngste sonen ringer och vi pratar länge. Om valet. Är så glad och tacksam över att han är en självständigt tänkande person. Bra på att leta fakta för att kunna ta ställning. Inte bara flyter med strömmen för att det är lättast så. Jag försöker inte påverka honom åt något håll men jag berättar om mitt ställningstagande. Till en viss del tycker vi lika, men det finns olikheter. Precis som det ska vara. Han tar upp en viktig sak: ledarskapet. Det finns liksom ingen riktigt bra ledare inom partierna. En trygg och engagerad ledare, det är så mesigt överallt. Jag håller med...nu ska vi ju egentligen inte rösta på en person utan på politiken men nog skulle vi behöva en ansvarsfull och stark ledare...

På måndag vaknar vi nog troligast upp till ett kaos: vilka ska styra landet? 

Kanske är den bästa tiden nu när man fortfarande har ett litet hopp att luta sig emot?

(null)

Önskar Dig en helg som blir precis så där som Du vill att den ska vara. 
På söndag röstar vi mot rasism och för medmänsklighet. <3 Eller hur?
Du kanske redan röstat? 

Din röst är Viktig!
❤️

Taggar: #demokrati#dinröstärviktig#självständigttänkande#röstamotrasismen#röstaförmedmänsklighet;

Kommentera inlägget här :