Små trudelutter

publicerat i Allmänt;
Televinken och tant Anita. Barndomens favoriter. Det som dagens barn och ungdomar knappast kan förstå charmen med. Svartvit TV. Småroligt. Lärorikt. Nu har "tant" Anita lämnat jordelivet. RIP. 

Utbudet av barnprogram idag är enormt. Det märker jag när barnbarnet är på besök. Minns när mina söner var små. Klockan 18 var det barnprogram och på lördagsmorgnar var det "Disneydags". Numera är det barnprogram dygnet runt alla dagar. Som vuxen gäller det att sätta gränser: "stäng av"...men så finns ju barnprogram på "paddan" också...;-) Farfar lärde barnbarnet farmors kod på farmors "padda"...Han är förlåten :-) Men jag har tagit bort youtube...så mycket våld och sexism som dök upp tillgängligt där...

Och så kommer vi på varandra, maken och jag, med att sjunga på små trudelutter som "Bamse, Bamse, världens bästa Bamse"....:-D

Såg på Kristallengalan igår kväll. Konstaterade att det var ett flertal program som jag inte ens visste att de fanns. :-) Har inte hängt med...knappt sett tv alls de senaste månaderna. Mer blir det naturligtvis i höst. När favoritprogrammen startar. 

Är det höst nu? Vi tycker olika märker jag. "Sensommar" säger vännen i Göteborg. "Höst" säger vännen i Umeå. 

I astronomisk bemärkelse börjar hösten med höstdagjämningen, 23 september och slutar med vintersolståndet, 21 december. 
Enligt SMHI är det höst när dygnsmedeltemperaturen är fallande och ligger mellan 0 - 10 grader. 
Ordet höst betyder skörd. 
(Källa: wikipedia)

Här är det sensommar, här i min lilla vrå av världen. Soligt och varmt. Hög luft. Lätt att andas. Skönt. :-) 
(null)

Projektet som kom av sig i sommarhettan är nu återupptaget: den gamla källaren. 
(null)

(null)

(null)
Den gamla dörren...

Nej, nu dags att fortsätta att hösta. :-) I sensommarsolens sken. 

Hoppfullheter
❤️

Taggar: #sensommarellerhöst#småtruddelutter#televinkensanita#höstbetyderskörd;

Kommentera inlägget här :