Andra boken

publicerat i Allmänt;
(null)
"Lite läskigt omslag..."

Har läst ut första boken i serien Släkten och börjar nu på del 2. Det är lite speciellt att läsa en serie där varje del har en ny författare. Jag "råkade" ju läsa del 9 av 10 först men nu tar jag dem i nummerordning. Några av författarna har jag läst förr, som Karin Wahlberg, Katarina Mazetti och Elisabet Nemert. De andra är nya bekantskaper. 
Första boken, Blandat Blod, utspelar sig under 900-talet. Mycket intressant. Människorna och deras liv är naturligtvis saga. Men det bygger på historiska fakta om platser, farleder, seder, ceremonier, fejder, livsförutsättningar, trolldom, religion mm. 

Sveriges historia. Så mycket man vet nu som man inte visste när jag gick i skolan. Jag har just nu sett första avsnittet av "De första svenskarna" SVT. Mycket intressant!!! Rekommenderas varmt till alla intresserade. Och framförallt till alla som tror sig "veta" allt om någon form av "ursvenskar" och som tror att invandring är något nytt fenomen. 


Nu till Sverige i nutid:
Hipp hipp hurraaa för Frida Karlsson!!!! <3 Vilken prestation!!!
:-)

Jag förstår inte varför människor ger sig ut på sjöar och vattendrag nu när är isarna är så tunna. Många rapporter om drunkningar nu...
——-

Att läsa om det vansinniga som händer på fotbollsläktare gör mig förbannad. Spelar ju ingen roll att det inte är "riktiga supporters" som gör detta, det är ändå den fotbollsälskande publiken och spelarna som blir lidande! Önskar att man kan få ett slut på vansinnet. Idioter, de finns överallt...

———

"Vår" Kurre är tillbaka vid fågelmatarna. Iklädd sin mörka vinterkostym utför han (hen) akrobatiska konststycken för att komma åt maten. :-) 
Hittade den här på Fb: 
(null)
<3

Det ska visst bli kallare igen. Så är ju vårvintern. Det blir alltid bakslag. Och mars är en minst lika lurig månad som april.  ;-) 

Vårljus
❤️





Kommentera inlägget här :