God natt

publicerat i Allmänt;
Nu har jag sett den. "Leaving Neverland". Filmen om Michael Jacksons privatliv, om hans övergrepp på barn. Offren och deras anhöriga berättar. 

Det är en ödmjuk dokumentär som på intet sätt förminskar eller smutskastar Michaels stjärnstatus, hans musik och artisteri. 
Jag har aldrig varit något direkt fan av honom. Gillar hans musik. Thats all. Har heller aldrig tvivlat på att han är skyldig för de övergrepp han anklagades för. Efter denna film finns ingen tvekan alls. 

Filmen ger svar och förklaringar på hur det som skedde kunde ske. Den är en bra lektion om  gromning ( en vuxen tar sexuell kontakt med ett barn)  och manipulation. Om vikten av att vara uppmärksam, lära sig se tecken och lyssna och tro på barnens berättelser. 

De två offren, nu vuxna män, mår väldigt dåligt. De berättar i detalj vad som hänt och man ser hur smärtsamt det är för dem. Deras familjemedlemmar berättar också. Även de blev manipulerade. 

Det är en stark dokumentär. Jag är glad att jag sett den. Önskar att människor förstår vad detta trauma gör med offren. Det är ett livslångt lidande. 

Jag rekommenderar alla som vill förstå att se den. Men som sagt, den är stark. Dessutom 4 timmar lång. Uppdelat på två delar. 

Maken och barnbarnet har idag varit en sväng till torpet. Soligt men kallt. Vi pratar om sommaren, att vi kan vara i torpet hela dagarna. Izabelle säger att hon "inte är säker på att hon kan komma, hon måste prata med mamma och pappa först." <3

God natt/god morgon/ god dag....välj det som passar :-) 

Änglarna vakar vid din sida. <3

Kärleksljus
❤️

Kommentera inlägget här :