Klappersten och havtorn

publicerat i Allmänt;


Billudden 25 september

Denna vackra septembersöndag for jag och maken till Älvkarleby för att vandra ut till Billudden. En naturskön vandring längs havet. Solen sken, det var brittsommarvarmt och vågorna rullade in mot stranden. Billudden ligger där Dalälven mynnar ut i havet. Det är ett naturreservat. Här finns sand,klappersten, skog med höga träd och med vinpinade, knotiga träd. Dessutom finns här norra Europas största bestånd av havtorn. Buskarna är människohöga.


Havtorn


Längst ut på udden


En stilla vik

Det tog oss två timmar att vandra runt. Ibland stannade vi upp och bara njöt av det brusande havet och den sköna utsikten. Andades in havsluften och njöt. Ibland vandrade vi på klapperstenarna, inte helt lätt, och ibland på sandstig, nästan igenväxt av havtornbuskar. Hade jag tänkt till lite extra så hade jag tagit med en påse eller hink så att man kunnat plocka de c-vitaminrika bären och fått med sig hem... Det får bli nästa gång...


"Balansnummer"


Det gamla fiskeläget Billhamn

Jag känner mig så otroligt nöjd med denna vackra helg. Helgerna under september har varit fantastiska, soliga och varma. Man kan inte vara annat än tacksam! Glad är jag också över att nu besökt Billudden. Det var ett av sommarens mål. Nu fick det bli i slutet av september i stället och det gav mersmak....

Ord inför veckan: Nå dina mål genom delmål och ett steg i taget. 

Kommentarer :

1:a kommentar, skriven , av TinaT:

Billudden verkar lockande! Hoppas få göra ett besök någon gång, snart.



Fantastiska bilder och fina och tänkvärda ord till alla höstbilder!

Kommentera inlägget här :