Sensommarsöndag :)

publicerat i Allmänt;
Sensommarsöndag! Ett långt ord men vackert :)
 
25 aaugustinen två år yngre syster fyller år idag. Hurra för henne!
Jag hade blivit "lovad" en lillebror. En lillebror som skulle heta Christer...nu blev det en lillasyster Christina istället. En Christina som 20 år senare gifte sig med en Christer! 
Det gjorde inget att det blev en lillasyster. Det gick alldeles utmärkt faktiskt ;)
Jag ville egentligen ha en storebror, en sån som min "bästis" hade. Men det gick ju liksom inte att ordna...;)
Jag fick så småningom tre småsystrar, vilket jag är väldigt glad över :)
Grattis till den äldste av dem <3
 
Vilken fantastisk dag det är i dag!
Sol från en molnfri himmel och en lätt vind som får det att susa i träden.
Jag kunde sitta ute och äta frukost. Det har jag gjort hela sommaren. Jag älskar det! I juni lyssnande jag på fågelkonserterna. I juli hade jag ofta sällskap av tvåbenta och en fyrbent. Nu i augusti njuter jag av värmen och solstrålarna, fjärilarna och sländorna.
Det hörs en och annan fågel. En med ett kluckande ljud och en som kraxar, troligen en kråka.
Högt upp mot det himmelsblå svävar två fåglar. En stor svart och en ljusare, lite mindre. Det lustiga är att det ser ut som om den lilla jagar den stora....
Naturens drama och växlingar fascinerar mig. Det händer alltid något om man stillar sig och beskådar. Tar sig tid. Inte bara tittar utan verkligen Ser. Inte bara hör utan verkligen Lyssnar.
Naturen är mitt Andrum och mitt Andaktsrum :)
 
Maken och jag besökte släkt igår. Inte bara släkt, de är våra goda vänner också :)
Det är så skönt att och roligt att prata gemensamma minnen och dela nyheter med människor man känner sen länge. När barnen flyttat ut kan vi vuxna (gamla?) mötas på nytt sätt ;)
Vi var i deras "stuga" vackert beläget i Västmanland. Det är så roligt att skriva "stuga" eftersom det är en hel gård med flera stora byggnader, gamla och nya. Bl a det största garaget jag någonsin sett!
Maken och jag tog en en promenad längs den gamla grusvägen och maken berättade om sina barndoms somrar på besök i byn hos sina mormor och morfar.
"Här hämtade mormor vatten. Den här åkern tillhörde morfar". Osv....
Det är så roligt för mig att få ta del av hans minnen :)
 
När vi åkte hem i mörkret lyste den stora, vackra, gula månen upp vår väg. Dimman började lägga sig över sjö och mark. När vi närmade oss torpet sprang en rävunge framför oss på vägen. Den blev lite förvirrad i ljuset från bilens  lampor och det tog en stund innan den lyckades ta sig till dikesrenen och in i skogen. Stackarn! Men å så fin :)
 
Luften känns högre och klarare i augusti.
Solen står lägre på himlen.
Skuggorna blir längre.
Ännu går det att gå barfota i gräset.
Pelargonerna har satt ny fart.
Det är ännu lite tid kvar innan mina alstrar slår ut.
;)
 
I kväll äter vi kräftor.....
 
Utsikt mot "stugan" :) Vackert hus!
 

Kommentera inlägget här :