En sekund är jag evig

publicerat i Allmänt;
Koppången

Nu är stillhet och tystnad
nu när marken färgats vit
Från den trygga, gamla kyrkan
klingar sången ända hit

Jag har stannat här vid vägen
för att vila mig ett tag
Och blev fångad i ett gränsland 
som förenar natt och dag

Och ett sken ifrån ljusen
bakom fönstrets välvda ram
Har förenat dem själar
som finns med oss här i tiden 
Och jag vet att dem som lämnat oss
har förstått att vi är
liksom fladdrande lågor
så länge vi är här

Och där bland gnistrande stjärnor
som förbleknar en och en
Kommer livet väldigt nära
som skymt av sanningen

Vi är fångar i tiden
som ett avtryck av en hand
På ett frostigt, gammalt fönster
som fått nåd av tidens tand 

En sekund är jag evig
och sen vet jag inget mer
Bara ett, att jag lever lika fullt som någon annan
Jag är här och mitt på en frusen väg
finns det värme ändå
Fastän snön börjar falla
och himlen blir grå

Här är stillhet och tystnad
nu när psalmen tonat ut,
men jag bär de gamla orden
i mitt hjärta som förut

Och jag sjunger för himlen
kanske någon mer hör på
"Hosianna i höjden",
sen börjar jag att gå

Och jag går till de andra,
jag vill känna julens frid
Jag vill tro att han föddes
och finns med oss här i tiden
Det är jul och det finns ett barn i mig
som vill tro att det hänt
och som tänder ett ljus
varje söndag i advent

Text: Py Bäckman

Koppången är en folkmusikalisk låt komponerad av Per-Erik Moraeus, uppkallad efter naturreservatet Koppången.

När jag hörde den med Sonja Aldén på Luciaprogrammet igår, njöt jag så jag nästan "rös". Så gudomligt vackert! <3

14 december
Lucka 14
Vi åkte till stan 
en del av dan
I affärer in och ut
Blev nästan alldeles slut
Gav tiggarna slantar små
De tackade varmt båda två
Trots att så lite de fick
Jag möts av deras tacksamma blick
<3

Lägenheten ser lite märklig ut just nu. Vi har plötsligt ett stort "dansgolv"i vardagsrummet...den gamla soffan har fått flytta till företagslokalen...den nya kommer i morgon! Sonen sitter i en fåtölj mitt på golvet och tittar på TV. ;-) Hunden är förvirrad. Jag far runt med dammsugaren på alla ställen där jag tidigare inte kom åt ;-) Vill ni veta hur det såg ut under soffan? Nä, det vill ni inte! ;-)

Allt gott!
I morgon går solen upp för dig igen :-)
<3











Kommentera inlägget här :