Positiv realism?

publicerat i Allmänt;
Grå dag
Grått ansikte i spegeln

Tänk om!!

Härlig dag
Härligt ansikte i spegeln

Nej, jag orkar inte försöka lura mig själv

Grå dag
Grått ansikte i spegeln

Och det går an
Jag kan leva med det, i det...
Sanningen är aldrig fel, lite tråkig kanske, men allt blir roligare med en realistisk och positiv inställning
Grått har ju också sin skönhet, men man måste anstränga sig lite mer för att se den

Så på med positiva glasögon 
Genom dem blir världen vackrare

Positiv realism? Tja, det kanske fungerar? En sorts acceptans av livets varande. Ett val att...hitta det positiva i det grå...?
Att hitta de vackra grå nyanserna :-)


Jag vet att jag "tjatar" om de grå nyanserna men de är viktiga för mig.
För om allt bara är "jämngrått" är det så mycket tråkigare :-)

Ovanstående skrev jag igår. Idag har det regnat. Mycket. Men tvärtemot prognosen tittar solen nu fram :-)



Var tidigt upp och iväg på mammografi. Själva undersökningen är inget jag oroar mig för, även om det gör lite ont. Det är tiden mellan undersökning och besked som är jobbig....
Jag tillhör de som tycker att det är självklart att gå på mammografi när man nu erbjuds det. Men jag har förståelse för dem som tycker annorlunda. Det är alltid risker med strålning...


Läser i Aftonbladet om tjejen på resebyrån som betalat en biljett hem för en tiggare. Mannen var i 50-årsåldern och haltade efter att ha blivit påkörd när han satt och tiggde. Han behövde omboka men biljetten var inte ombokningsbar och han hade inte pengar till en ny. De grät bägge två. Han av tacksamhet. Hon av sorg över hans öde.
"Jag kände i hjärtat att jag måste hjälpa honom", säger Zainab, 23. ❤️
Mannen tackade Gud för att det fortfarande finns människor som hon...
Medmänsklighet ❤️

Nu vet jag att klimatet i vårt land är sådant att det kommer dyka upp kommentarer om att hon "lurats". Från människor som inte själva vågar öppna sina hjärtan. Som väljer att vara misstänksamma. Som inte vågar se tiggare som de människor de är. Tyvärr är det så...Tack och lov är de allra flesta förstående ❤️
För störst av allt är kärleken!❤️


"Änglarna talar till oss alla.
Vissa av oss lyssnar bara bättre."

Bild och text ur: "Änglar, änglar, änglar"

❤️
Ljus och kärlek
❤️

Kommentarer :

1:a kommentar, skriven , av Lotta:

Ljus, kärlek och varma höstfärger till dig som liksom jag tycker att gråtonerna är vackra och viktiga. Funderar varför jag tycker så. Kanske för att jag själv inte är en "Allt eller inget","svart eller vitt" person. Kanske för mitt politikerstyrda arbete många gånger präglas av pendeln som svänger åt ett håll och då är det bara det som gäller, för att sedan svänga totalt åt motsatta hållet och då är det bara det som gäller. Jag plockar godbitarna från båda hållen, från det svarta och det vita och där finns de vackra grå tonerna. :-)

Svar: Så fint formulerat Lotta. Jag känner igen mig i det där med att inte vara "allt eller intet" eller "svart eller vitt"...Jag plockar också godbitar från olika håll och blandar min egen mix. Tack för att du delar dina tankar! Kram Lotta!
Lavendelmamma

Kommentera inlägget här :