Beslutsångest?

publicerat i Allmänt;
Estonia...
20 år sedan. Maken var som vanligt tidigt uppe. När han kom in i sovrummet för att säga "hej då" berättade han snabbt att en färja gått till botten i Östersjön. Orden gick långsamt in i mina sömniga öron. "Vad? En passagerarfärja?"

Jag kunde inte somna om. Tassade nerför trappan och slog på TV:n. Förstod efter en stund att det ofattbara hänt...men varför? Vad hände? 

Ja, vad hände egentligen...ingen har kunnat svara på det...historierna och teorierna är många..Som alltid när katastrofer händer vill vi veta orsak och vem som är "skyldig"...men ingen tog på sig ansvaret...Hur kunde hon sjunka så snabbt?

Ordet bogvisir är för alltid förknippat med Estoniakatastrofen...

Jag kände ingen som var med, tack och lov, men jag ingick i den kollektiva chocken. Jag har många gånger funderat på att om jag mist en anhörig då, hade jag velat att kroppen bärgades eller skulle jag sett havet som en gravplats? Jag tror det senare men man kan aldrig på förhand veta hur man reagerar i såna situationer. 

Jag vet att det finns anhöriga som ännu inte fått frid inom sig eftersom de aldrig fick en kropp att begrava...
Säkert togs både "fel" och "rätt" beslut i kaoset efteråt. 
Nu ligger hon där på botten, färjan Estonia. Och hon tog sin hemlighet med sig i graven. 

En viktig sak har katastrofen lärt mig: att alltid läsa utrymningsplanen och ta reda på utgångar vare sig jag är på en färja, ett flygplan eller på ett hotell... 
Höst vid sjön

En sådan underbar hösthelg vi fick! :-)
Varm och solig. 
Idag har vi "höstat" i torpet. In med alla utemöbler, på med innanfönster och rens av stuprännor och lilla "fågelhuset". Sen en rejäl långpromenad i skogen. Å, vad gott det doftar av höstlöv och jord :-)



Och sen fortsatte "the never ending story"...vi åkte till Mio och kollade soffa och soffbord...igen ;-) Beslutsångest? Vi? Nja...kanske det ;-)) hi hi...
Varför är de snyggaste sofforna så obekväma? Undrar jag...;-)

Vi köpte lite annat som det var "omöjligt" att bara gå förbi. En snygg hushållsvåg t ex. Och varför måste en våg vara "snygg"? Varför inte? Okey, jag köpte den inte bara för utseendets skull, behövde en ny, den gamla är sönder.


Söndagskväll. September går mot sitt slut. Oktober står vid entrén och väntar på sin tur. Läste någonstans att det ska fortsätta att vara ovanligt varmt ända in i december...okey, säger jag, bara det snöar lite fint på julafton så ;-)

NAMASTE
❤️


Kommentera inlägget här :