Avbokar och ombokar

publicerat i Allmänt;
Startar dagen tidigt
Det ljusnar långsamt
Rosa strimmor på himmelen
Fötterna möter kalla golv
Hostan från natten blir värre
Huvudet värker
Blir nog bättre snart
Äter frukost
Bläddrar igenom nyhetsrubrikerna
Människors lidande
Ringer tandläkaren, avbokar och
ombokar
Kryper ner i varma sängen
Trafiken brusar utanför
En stund, sen blir det tyst
Och stilla
Alla är på väg någonstans
Inte jag
Jag är kvar
I vilan
---

Vi tog en promenad igår
Där åarna möter varandra
på vägen ut till havet
Hösten bjöd på färgprakt
Solen värmde starkt
Änderna simmade i vattnet
Folk fiskade från både båt
och strandkant
Vi mötte både cyklister och
gångtrafikanter
En del hejade, andra inte
Bakom det höga planket
bor fattigdomen
I husvagnar och bilar
Bilar som både låter och
luktar illa
Vi vandrar hemåt
In i vår trygghet
Vi som tillhör välfärdsstaten
...livet är inte rättvist

Ser ett reportage från Ryssland. Om fattigdomen. En kvinna berättar för reportern. Hon ser inte ut att vara äldre än vad jag är. I hennes mun fattas tänder. Hon har tydligen inte haft råd att gå till tandläkaren. Hon har knappt råd att betala hyra och mat...

Och här går jag i vårt land och "klagar" över att jag "måste" gå på årlig kontroll hos tandläkaren....

....livet är inte rättvist
---


Författaren Henning Mankell är död. Det känns tomt. Jag kommer att sakna inte bara hans författarskap utan även hans engagemang för bl a SOS barnbyar och Ship to Gaza.Han var inte bara klok, han var modig och varmhjärtad också. De här känns sorgligt, han hade nog så mycket mer att berätta. Nu blev det inte så. Tack och vila i frid, Henning Mankell <3



Nu kom make och hund hem från jobbet. Maken är kall om händer och kinder. Upplyser mig om att det är dags för både handskar och mössa...vilket omslag i vädret det blev! 

Ljus och Kärlek
❤️



Kommentera inlägget här :