En Agnes och en Bodil

publicerat i Allmänt;


Det är kul att lyssna på en kunnig människa som vänder upp och ner på mycket av det man lärt och trott.  Som professorn Agnes Wold. 
Det här med hundar t ex:
"Ska man verkligen tillåta att hunden ligger i sängen?", undrar Skavlan. "Ja visst", svarar Wold, "vad ska man annars ha hund för?"
"Men, är det bra att pussa sin hund?" Samma svar....
Och så förklarar professorn det där med att hundar och människor har olika bakterieflora.
Hon berättar att män utan skägg har mer bakterier i ansiktet än dem med skägg. Att vi har mindre bakterier på oss innan vi duschar än efter. Att hon tvättar händerna efter toalettbesök men inte före maten. Att vi städar för mycket och för ofta. Att virus smittar via luften, andningen, inte via händer osv....
Hon vänder upp och ner på det mesta. Jag blir lite kritisk samtidigt som jag skrattar lite befriande...:-) Agnes Wold är läkare och  professor i klinisk bakteriologi så hon vet nog vad hon talar om :-)
En av de saker jag reagerar mest på är det här med vatten. Kroppen reglerar detta själv, enligt professorn. Vi behöver inte dricka en viss mängd. Bara dricka när vi är törstiga...tvärtemot det jag blivit itutad på senare tid...vad ska man tro?

En sak håller jag verkligen med henne om: (citat från Expressen) "Alla dessa pekpinnar leder till ohälsa, eftersom människor som är känsliga för yttre påtryckningar kan drabbas av ångest och allvarliga tvångssyndrom."

Återkommer till det där med att dricka en viss mängd vatten...jag har förr alltid upplevt att min kropp styr det behovet själv. Perioder av törst. Efter att ha ätit salt mat t ex. Och när en förkylning är på gång...men på senare tid har jag fått mängder av info utifrån om att jag dricker för lite vatten....vet inte vad jag ska tro...

"Vem ska man tro på, tro på, tro på?" ;-)

Kanske den egna kroppens signaler? Kanske ska man lita mer på den egna kroppens förmåga att reglera och läka? 

Googla gärna på Agnes Wold och skapa din egen uppfattning. För många är nog hennes ord befriande. :-) Andra blir kanske bara ännu mer skeptiska.

"Vem ska man tro på, tro på, tro på?"

Jag försöker tro på mig själv, min inre röst och sanning och en stor dos sunt förnuft! 

Just när jag sitter och skriver kommer meddelandet om att Bodil Malmsten är död...jag skriver inte att "hon gått bort" eller någon annan omskrivning, det skulle hon inte gilla, jag skriver att hon är död.
Det Bodil skrivit har gett mig mod i vardagen många gånger. Och tröst. Och skratt. Tack <3




Du skrev så bra om sorg, Bodil! Nu får vi sörja dig <3 <3 <3

Från det djupa till det mer ytliga. "Mello" börjar igen. Det måste man ju absolut inte se! Men i kväll är jag lite ytlig och tittar. Tittar och lyssnar och gnäller och "förfasar" mig. Hi hi :-) Troligen sitter jag och målar under tiden. Och har TV-underhållningen i bakgrunden. 
Lyssnade lite kort på den diskade låten med Anna Book...hm...suck...;-) Synd om Anna. Punkt. Slut. 
It's showbiz! ;-)


Maken då? Ser han på Mello? Nej, han är på hockey då. ;-) Heja Brynäs! 

Till sist: gillar denna


NAMASTE 
❤️

Kommentera inlägget här :