I ljuset bland stjärnorna

publicerat i Allmänt;

Försöker smälta intrycken av en annorlunda begravning som jag varit på idag. Ingen kyrklig begravning och jag vet inte om man ska kalla den "borgerlig" heller. Det var en minnesstund. En mycket personlig och fin minnesstund. I ett kapell i skogen (skogskyrkogård). Så fridfullt och vackert ställe.

Vacker sång. Dikter. Minnesord. Personligt och vackert. När min väns make läste upp minnesorden, berättelsen om hennes liv, förstod jag hur lite jag visste. Att hon målade tavlor, det visste jag, men att hon skrev dikter...helt underbara dikter...

Nu reser du runt i universum i ljuset och bland stjärnorna, min vän, precis som du skrev :-) Vi ses där!

Mot slutet lästes Kärlekens Lov. Den läser man ofta vid bröllop men så bra den passade in även på en minnesstund.

Kärleken är tålmodig och god.
Kärleken är inte stridslysten, inte skrytsam och inte uppblåst.
Den är inte utmanande, inte självisk, den brusar inte upp, den vill ingen något ont.
Den finner inte glädje i orätten, men gläds med sanningen.
Allt bär den, allt tror den, allt hoppas den, allt uthärdar den.
Men nu består tro, hopp och kärlek, dessa tre, och störst av dem är kärleken.

(1 Kor 13:4-7, 13)
❤️

Så blev även denna gråa, mulna oktoberdag på ett magiskt sätt ändå ljus. Sorgen är naturligtvis djup hos de närmaste men för mig som fanns lite i "utkanten" är denna upplevelse ljus och något jag tänker bära med mig resten av min jordevandring. Tacksamheten likaså.

Störst av allt är Kärleken
❤️

Kommentera inlägget här :