Det vänder nu

publicerat i Allmänt;

Vintersolståndet 2019 inträffar den 22 december, mer exakt klockan 04.19 på morgonen.

Då står solen som lägst på himlen sett från norra halvklotet. Överallt norr om polcirkeln råder polarnatt, solen går inte upp alls. Långsamt är ljuset på väg tillbaka. 


(null)

Fjärde advent är det också idag. Adventstiden har gått fort känner jag, men det kanske alltid känns så? 

Nyss hemkommen från stan. Inhandlat de sista (?) julklapparna. Väldigt många andra var också ute och shoppade. ;-) 

(null)
Slå in klappar. Nej, jag lackar inte men jag har precis en sån ljusstake som finns med på bilden.  (Elsa Beskow 1913)

(null)
Tanken på en gårdstomte tycker jag om. :-)(1909)

En av mina favoriter bland julsånger är: 

Jul, jul, strålande jul, glans över vita skogar,
himmelens kronor med gnistrande ljus.
glimmande bågar i alla Guds hus,
psalm, som är sjungen från tid till tid,
eviga längtan till ljus och frid!
Jul, jul, strålande jul: glans över vita skogar!

Kom, kom, signade jul! Sänk dina vita vingar
över stridernas blod och larm,
över all suckan ur människobarm,
över de släkten som gå till ro,
över de ungas dagande bo!
Kom, kom, signade jul, sänk dina vita vingar!

Text: Edvard Evers

*****

Inga vita skogar här där jag bor men norrut ser det nog bättre ut. Andra versen tycker jag bäst om: "över stridernas blod och larm"...

Kom, kom, signade jul! 
❤️

Taggar: #vintersolstånd#fjärdeadvent#juljulstrålande#shopping;

Kommentera inlägget här :