Naiva jag

publicerat i Allmänt;
(null)

Naiva jag. 

Häromdagen skrev om jag om Black Friday. Att man inte ska behöva ha dåligt samvete för att man handlar på rea före jul. En reaktion på alla "fy, fy" som läggs på en denna tid varje år. I min naivitet tänkte jag att nu i år under corona när rean varar en hel vecka, tänker väl folk på att kanske gå en annan dag...hm...nej, man måste tydligen trängas på samma dag... Naiva jag...tror att folk tänker längre än näsan räcker...

(null)


Att jag reagerar på alla "fy, fy" beror på att de dyker upp precis nu. Alla vet att handlar människor inte på rea före jul så handlar de i alla fall före jul. Eller på reorna efter jul...Handlar gör vi...Julen är en kommers...

Många mindre butiker hittar bra lösningar, som att man kan beställa och hämta utanför t ex. :-) 

Men självklart ska vi lära oss att "lappa och laga", handla second hand och handla klimatsmart och gärna skänka pengar till välgörenhet. Och inte trängas i butikerna! Egentligen handlar alltihop om att tänka till en extra gång. 

(null)


Greta Thunberg säger: "Köp inte saker som du inte behöver". 

Så vi bör väl alla tänka efter: vad behöver vi?     

Men, jag har ett "men". Barnen har sina önskelistor, precis som vi hade när vi var små. Det var sällan det stod "behövda saker" på listan...Felet idag är väl att vi ger barnen allt det de önskar sig. För de flesta verkar ha råd med det. Eller tar sig råd. Och så finns det de som inte har råd alls...Vad gör vi åt detta? Ingenting, inkomstklyftorna bara växer...:-(

(null)


Naiv är jag också som tror att alla folk tror som jag. Men de gör de ju inte...många  tror att massmedia ljuger om corona, om antalet döda och sjuka. Och om hur lätt smittan sprider sig. Och är Corona verkligen ett virus? De ogillar Löfven och hävdar att han ljuger. Osv...

Tack och lov är vi många som tror på experterna och följer rekommendationerna så gott vi kan. Det är vi som tror på patienternas, anhörigas och vårdpersonalens berättelser. De som befinner sig där i verkligheten. Vi som vågar se och lyssna. 

(null)Allt är inte guld som glimmar...:-)

Det är mycket som förvirrar, experter tycker och vill olika. Men ännu mer förvirring och rädsla skapar ju "alternativa experter"....Och de självutnämnda...

Det är komplicerat...

I  detta virrvarr håller jag fast vid vad människor i verkligheten berättar. Och försöker använda mitt sunda förnuft...även om jag ibland är både enfaldig och naiv. Man vill ju tro gott om människor. Tro på deras goda vilja. 

(null)     

Idag säger jag grattis till min fina svägerska som fyller år och grattis till äldste sonen och hans fru som firar 5-årig bröllopsdag!!! Hurra!!!<3

Även idag är det en frostigt krispig dag. Dock ingen sol. Men vackert ändå. 

Det blir tomtegröt till lunch :-) Mums! 

Sköt om Dig! Du är Värdefull för att Du är Du! 

Ljusa och Varma hälsningar
❤️


Taggar: #naivajag#tänkatillenextragång#komplicerat#desannaberätellserna#tomtegröt;

Kommentera inlägget här :