Det var 70-tal

publicerat i Allmänt;
Uppsala. 70-tal. Våren var sen. Depressionen var ett faktum. Musiken gav tröst. Speciell en låt hade rätt stämningsläge, både text och melodi. Jag nynnande på den och letade vårtecken. 

Kliff
Av Ola Magnell

Det är bara genom dimmor som jag går
Det är alltid dagen efter
Och nästan alltid lika långt till vår
Inga golv är riktigt plana där jag står
Och ingen verkar bry sej riktigt om
Hur man i själva verket mår
Så det är bara å gå på som förut
Och inte stanna eller se sej om
Ja, det är bara å stå på och se ut
Som om man glömt varifrån man kom
Men om det finns en enda gud
Som är värd sitt namn
Då för han mej i hamn
Om jag går på grund
Men om man sjunker har man i och för sej
Haft en och annan liten flummig stund

Det är bara genom tårar som jag ser
Att hela bandet flyr till landet
Genom mina bullriga kvarter
Och jag ligger ofta sömnlös där och ber
Att jag ska får nån bra idé
Om hur man ändrar det som sker
Så det är bara å gå på som förut
Och inte stanna eller se sej om
Ja, det är bara å stå på och se ut
Som om man glömt varifrån man kom
Men om det finns en enda gud
Som är värd sitt namn
För han mej i hamn
Om jag går på grund
Men om man sjunker har man i och för sej
Haft en och annan liten flummig stund
Det är bara genom tårar som jag ser
Att hela bandet flyr till landet
Genom mina bullriga kvarter

Och jag ligger ofta sömnlös där och ber
Att jag ska få nån bra idé
Om hur man ändrar det som sker
Så det är bara å gå på som förut
Och inte stanna eller se sej om
Ja, det är bara å stå på och se ut
Som om man glömt varifrån man kom
Men om det finns en enda gud
Som är värd sitt namn
För han mej i hamn
Om jag går på grund
Men om man sjunker har man i och för sej
Haft en och annan liten flummig stund

Tack och Vila i frid, Ola Magnell <3


6 februari 
Samernas nationaldag. Grattis Sapmi! Ni har all min respekt. <3

Aftonpsalm
Ola Magnell
Solen rodnar i nordväst
Se dej om du jordens gäst
Invid almen som till sist
Börjat falla kvist för kvist
Gråt och glädje glimtar till
Som ett solregn i april
Att vi lever att vi dör
Kan vi knappast lastas för
Sköra minnen kom och gick
I den lugna stund vi fick
Innan larmen gick igång
Och vi glömde jordens sång
Gäckad kärlek, gammalt groll
Spelar tids nog ut sin roll
Men det stora sveket känns
Tills vi nalkas tidens gräns
Nattens oro, tidens krav
Ger mej lust att kliva av
Medan benen alltjämt bär
Till en vän jag håller kär
Låt oss hedra ljusets kraft
Och den goda tid vi haft
Men nu vitnar än en alm
Och den får min aftonpsalm

(null)

Kärleksljus
❤️

Taggar: #olamagnell#kliff#aftonpsalm##uppsala#sjuttiotalet#sapmi;

Kommentera inlägget här :