Berör så starkt

publicerat i Allmänt;
Torsdag 29 april 2021

Nu har jag sett sista avsnittet av den utmärkta dokumentären "Knutby: i blind tro". Frågorna är ännu fler nu än innan jag började se och innan jag läste böckerna om Knutby. Verkligheten överträffar verkligen dikten. Jag beundrar de medlemmar som nu orkar och vågar berätta. De upplever frihet, de får tänka sina egna tankar, vara den dem är, göra vad de vill...men blir de någonsin hela människor igen? Jag hoppas det. 

Och jag släpper nu mitt intresse för sekten. Fylld av lärdomar och insikter. Och ser hur skrämmande det är att det nu är en ny sekt som sprider sig på nätet. Konspirationsteorierna. Infodemin. En farlig global ryktesspridning. (Se där, ännu ett nytt ord!)


(null)

Jag hade tänkt mig att nu får nästa bok att lyssna på  bli en spännande deckare eller en historisk roman. Men så dök den upp: "Josas bok"..fint och känsligt berättad av Josefin Nilssons syster Marie Nilsson Lind. Det är Maries berättelse och delvis Josas anteckningar. Det som skulle blivit en bok. Upprättelsen. Det berör så otroligt starkt. Och ämnet är ju nu så väldigt aktuellt. Mäns våld mot kvinnor. Boken vill ge svar på den ständiga frågan som folk ställer: "varför lämnade du inte ett destruktivt förhållande?"

Jag berättar mer senare. Har bara börjat lyssna och har redan tagit pauser ibland när Marie, med sin underbara gotländska, talar om känslor, sorg, tankar kring riktigt svåra livsvillkor. Att ha slutat andas men på något märkligt sätt andas ändå...

- <3 -

I morgon är det Valborgsmässoafton. Vi pratade om det, jag och sjuksköterskan som vaccinerade mig i går. "Ja, då jobbar jag här", sa hon. "Men det är ju ändå inga brasor så jag kan lika väl vara här".... Och jag tänker, visst så är det. Men samtidigt tänker jag på alla dessa som ställer upp och vaccinerar. Så tacksam överatt de finns. De är hjältar. <3

Märkligt nog är det många som fortfarande inte förstått att man kan bli svårt sjuk och till och med dö i covid-19, trots att man inte har några underliggande sjukdomar och är ung och i bra form. Det finns så många ursäkter för att inte ta in fakta. Många säger att de inte är rädda, men det är väl just det de är. Det är mänskligt att förneka verkligheten, om man är rädd, men ibland är det bättre att se verkligheten som den är. Och göra sitt bästa utifrån det. Tror jag...

(null)
Minne: 30 april 2013

Kom ihåg att Du är Värdefull! Just Du! 
Önskar dig en fin valborg och en fin 1 maj helg! 
Jag finns här! :-)

Vårljus
❤️



Taggar: #vårljus#infodemi#josasbok#berörd#minne#verkligheten#valborg;

Kommentera inlägget här :