Småfolkets bal

publicerat i Allmänt;
Onsdag 2 augusti 2023

(null)
Droppar, som pärlor på daggkåpan. 

Nej, jag lyckades inte se fullmånen i natt. Det var för molnigt. Såg du?
Mulet, regnskurar, regn, mulet… nej, nu är jag less på regnet! 
Passar på att ta en långpromenad med Balder när det ljusnar lite. Det är inte kallt, tack och lov. :-)

(null)
Som ett smycke ligger det där på den gråa fuktiga marken. 

Det är inte helt enkelt att övergå från en realistisk berättelse med modernt språk till en bok om älvor… ;-) Magi och fantasi och naturlyrik. Men det är fascinerande! :-) Från Giolitos "I dina händer" till E Nemerts "Älvornas Kulle". 

(null)
Skogen <3 När jag betraktar de höga vackra tallarna kommer jag ihåg att just dessa inspirerade mig till en dikt för flera år sedan. På den tiden jag fortfarande kunde känna magin i naturen. Önskar att få uppleva det igen. :-)

Här i skogens pelarsal

Håller småfolket sin bal

Där är allt som befalls

Att man bjuder upp till vals

Mattan är av mossa grön

För fötterna så skön

Kanske kan du dem ej se

Men de vill oss be:

Låt oss bara vara

Så är ni så rara

Furorna så raka

Över oss vaka

Över stock och över sten

Vandrar våra korta ben

Solen genom trädkronor lyser

Så att vi inte fryser

Om kvällen, månens ljus

Leder oss till våra hus

I stubben vi sover gott

Nöjda med vår lott

Man kan inte vara kräsen

När man är ett litet väsen

Hoppas du nu alltid minns

Att vi faktiskt finns

Nu till tjärnen för ett dopp

Det gör nytta för varje kropp

Tallkotte på dig! 

;-))


(null)Solrosen har fått "ungar" :-)

Svenska damlaget tog sin tredje vinst idag (gruppetta!)och på söndag väntar USA!!! Go girls go!!!!

Jag har börjat att så smått planera en resa vi ska göra senare i sommar/höst. Längtar…

Var rädd om Dig! 

Magi och fantasi

♥️

Taggar: #småfolket#magi#regn#less#fantasi#damlaget#böcker;

Kommentera inlägget här :