Smultron på strå

publicerat i Allmänt;
Tisdag 18 juli 2023

Det har blivit kväll. Efter en dag med regn varvat med sol. Ännu en dag då det inte enligt prognosen skulle regna. Jag minns att jag när torkan var som värst och vi lite till mans suktade efter regn…att jag då försiktigt skrev att "man ska väl vara försiktig med vad man önskar"…så nu är det regn, regn, regn… :-D

(null)
Det är ju ändock sommar! Och då är det smultron på strå som gäller :-) Och de smakar sommar! 

Regn på olika språk: :-)

Albanska: shi 

Finska: sade

Franska: pluie 

Engelska: rain

Italienska: pioggia

Isländsk:  rigning

Kurdiska: baran

Maori: ua 

Somaliska: roob 

Spanska: lluvia 

Tyska: regen


Lite kuriosa:
 "I Portugal är ett skyfall en ganska officiell anledning till att inte gå till jobbet."
"Den amerikanska staden Weinsburg i Ohio är känd för det faktum att det regnar där varje 29 juli. Varför vet ingen meteorolog."
"Dartspelet uppfanns tack vare regnet. Bågskyttetävlingen ställdes in på grund av ett skyfall och av tristess började de kasta pilar mot målet med händerna mitt på krogen."
(Källa: "Fakta". Om det stämmer vet jag ej ;-)

Det blev en längre promenad i kväll. Skönt i solen och den friska luften. 

Jag tillönskar Dig en skön kväll och en god natt! 

Sommar
♥️

Taggar: #smultronpåstrå#regn#påolikaspråk#kuriosa#godnatt;

Kommentera inlägget här :