Personligt befriande

publicerat i Allmänt;
Söndag 30 juli 2023

(null)


Jag lyssnar på David Thurfjells sommarprat. David är religionsforskare och det han berättar är så personligt och intressant. Och för mig, personligen, befriande. Jag har ju hela mitt liv kämpat mot svart-vit-tänkandet inom den religion jag föddes in i. Rätten till min personliga tro, mina andliga upplevelser. 

(null)
"Känn dig själv, inget till överdrift, tvärsäkerhet leder till förfall." 
- Visdomsord från ruinerna av Apollons tempel i Delfi, Grekland. -
(null)

  "Vi vill den frihet där vi är oss själva"
- Anders Frostenson -

(null) (Vi är) "Små varelser på en blå planet som rasar genom himlavalven". 
David Thurfjells sista ord i sommarprogrammet. 

(null)


Mänskobarn, vet att du ibland kan känna vilsenhet
När du står på jorden i din litenhet
Och ovanför på himlen blundar stjärnorna
Mänskobarn, vägen kanske känns som en oändlighet
Som den bara leder bort i ovisshet
Men ljuset bor i natten och i skuggorna
Du är älskad där du går
Någon ser, någon tar, din hand
Någon följer dina spår
Leder dig hela vägen fram
Du är alltid älskad, där du går
Mänskobarn, när din natt är mörkast har den redan vänt
Följ din väg i ljuset som ditt hjärta tänt
Och ovanför på himlen lyser stjärnorna
För du är älskad där du går
Någon ser, någon tar, din hand
Någon följer dina spår
Leder dig hela vägen fram
Du är alltid älskad, där du går
Du är älskad där du går
Någon hör, någon rör, din själ
Det finns någon som förstår
Allt du gör, någon vill dig väl
Du är alltid älskad, där du går
- Susanne Alfvengren -
<3

(Du är fri att tolka in vem "någon" är. Du är fri att tro eller tvivla, du är fri att inte tro)

Nu öser regnet ner här igen och åskan mullrar. En dag för stillhet och eftertanke. Och lite fotboll på TV. ;-)
Och jag fortsätter läsa "I dina händer" av Malin Persson Giolito. Svåra saker, viktig läsning. Orsak och verkan i ett hårt samhälle. Där barn skjuter barn…Sverige idag. 

Önskar dig en fin, ny vecka! 

Fri
♥️

Taggar: #fri#befriad#sommarprat#religion#rosor#duärälskad;

Kommentera inlägget här :