Det är ju fredag

publicerat i Allmänt;
Bocken slog rekord. Överlevde för tredje året i rad. Jippiii! Vi såg honom forslas bort i delar på lastbilar igår. 

Igår kom hon, Izabelle. Och överlycklig blev hon över sina julklappar. Pysselgrejer. Böcker, sax, pennor av olika slag, ritpapper, lim...det är sånt som gör en sexårig pysseltjej lycklig! Och som  pysslig farmor gillar jag starkt mitt barnbarns intresse. :-) Istället för pyssel använder jag gärna orden skapande verksamhet. Det säger mer vad det handlar om. :-) 
(null)


De vackra bilderna från nyårsdagens solnedgång...har sin dystra förklaring i: smuts. Smuts i luften. Det tänkte jag på då. För det var ju något jag lärde mig i kemin redan i gymnasiet. Men, vackert är det! 

Det blåser, igår, under natten och idag. Mycket kraftig vind. Åns vatten har full fart ut mot havet. 

Dagens födelsedagsbarn: Greta fyller 17 år. Grattis Greta! Du är fantastisk! Och naturligtvis strejkar du idag, det är ju fredag! :-)

Att Trump skulle ställa till med krig var ju väntat. Okey, det är inte fullskaligt krig ännu men en mycket obehaglig konflikt. En våldsspiral. Det finns anledning att vara orolig. 

När jag bläddrade mig genom nyheterna på mobilen hamnade jag på Expressens livesändning från Ari Behns begravning i Oslo. Jag fick då möjlighet att lyssna till Aris äldsta dotters tal till sin pappa. 16 år är hon. Jag fick lyssna till det starkaste, sorgligaste, smärtsammaste och kärleksfullaste tal jag någonsin hört. Denna unga flicka vänder sig också till självmordsbenägna och påminner om att de är älskade och att det finns hjälp att få. Detta är så starkt att jag bara gråter. Hon gråter också men rösten håller ändå genom det långa talet. Bredvid henne står hennes vackra mamma, prinsessan Märtha-Louise, som ett stöd. 

(null)
Solnedgången igår eftermiddag (genom smutsiga balkongfönster). Ljuset återvänder. Kom ihåg: det är för Dig solen går upp i morgon! <3

Var rädd om Dig! 
Du är värdefull! 

Och visst ja, det är dags igen: Trevlig långhelg! :-)

Solljus
❤️

Taggar: #fredag#långhelg#smärtsamttal#blåst#grattisgreta#våldsspiral;

Kommentera inlägget här :