Augustisöndag

publicerat i Allmänt;
Söndag 8 augusti 2021

(null)


"Just nu pratas det ganska mycket om vad som händer när integration inte funkar. Men ibland kan vi kanske också prata om hur det är när det faktiskt funkar".

 Touisn "Tusse" Chizas.


Ja, tänk om man gjorde det. Om media var full av berättelser och reportage om den lyckade integrationen. Om alla fantastiska invandrare vi har i vårt land. Om mångfalden.Om samarbeten. Vänskapen.Kärleken. Om det positiva istället för att fokusera på det som blivit fel och alla dessa lögner och överdrifter. Kanske skulle vi då ha ett mer medmänskligt samhällsklimat? Eller har rasismen och extremismen blivit så vanlig och inpräntad att vi inte ser det positiva längre? Inte tror att det finns? Inte vågar tro? Inte vill…


Det jobbiga är ju att om man nämner något positivt om invandring så får man tillbaka att man "inte vågar se verkligheten", "inte förstår problemen", "är naiv" osv…
(null)
Daggkåpan. Regnvatten. Det blev inte så mycket regn som befarats. Det som kom, behövdes. :-)

Chattade med min vän i Grekland igår kväll. Blev väldigt orolig när jag läste om bränderna i landet. Och det är verkligen hemskt, berättade hon. Och vi var båda helt ense om att det här är följden av klimatförändringarna. Rubriken på Aftonbladet, "Byarna omringas av jättebränderna - Apokalyps"….Det här är Verkligheten Nu! Kanske kan fler reagera nu när älskade resmål brinner ner…Det är så fruktansvärt sorgligt.Och stackars människorna där! 

Vetgirig som jag är, googlade jag på ordet "Apokalyps". (Jag har glömt så mycket av gammelgrekiskan som jag en gång studerade) Ordet betyder: "uppenbarelse, avtäckande, avslöjande"….Numera förknippar vi det med "domedag, jordens undergång". Populärt i filmer bl a. 

Denna molniga söndag är det just rasismen och klimatförändringarna som får dominera i mitt inlägg. Det finns lösningar. Men vill vi? Vill beslutsfattarna? 

Och nu kom solen fram :-)

(null)
<3 Klematis

Positivt:
Målet var 8 OS-medaljer. Det blev 9! Härligt!!! <3 
Har du läst om Milo, 3 år, i Sorsele? Han plockar hjortron och skänker dem till äldre som inte själva kan komma ut och plocka! Vilken Hjälte! <3

(null)
Sorgmantel. Vilar den där på staketet? <3

Idag litar jag extra mycket på skyddsänglarna. Eftersom mina kära är ute på bilresa. <3

Önskar Dig en ny fin vecka! :-)

Änglavakt
❤️




Taggar: #villvi#positivt#invandring#detbrinnerigrekland#apokalyps#regn#daggkåpa#hjälte#medaljer#sorgmantel#sol;

Kommentera inlägget här :