En fin gammal svensk sed

publicerat i Allmänt;
(null)
Sensommar vid sjön 


1979 blev Sverige först i världen med att förbjuda varje form av barnaga. 
1962 får Sverige som första land i världen en lag om våldtäkt inom äktenskapet. 1984 prövades lagen första gången. 

En av dem som kämpade för dessa lagar var politikern (s) Birgitta Dahl. Vad fick hon för svar från motståndarna? "Att slå sitt barn och våldta sin hustru är ju en fin gammal svensk sed"….

Det här sades bara ett par generationer bakåt…. Så var attityderna….mycket har hänt sen dess men mycket lever också fortfarande kvar. Och bakåtsträvarna blir allt fler. 

Jag såg dokumentären "Birgitta Dahls heliga vrede". Verkligen sevärd. Om allt det hon var med att kämpa för. Sånt vi idag tar för givet. Och hur svårt det var för de första kvinnorna i riksdagen att bli accepterade. Kvinnohistoria. Se den! SVT play. Jag är grymt tacksam för alla modiga, starka kvinnor inom politiken. Föregångarna. Förebilderna. 
(null)


Fredagen 13 augusti 2021
Jag har skrivit så mycket tidigare om det där med fredagen den 13, så nu blir det bara kort. Jag är själv inte skrockfull och tydligen inte en av mina "gudsöner" heller. Han gifter sig nämligen idag. :-) Jag önskar paret all lycka! <3

(null)
Vackra rönnbär :-)

(null)
Men titta, i år har eken ekollon! :-)

Som sagt: det är Fredag. Dags att tillönska Dig  en riktigt fin helg! :-)


Kärlek
♥️
(null)
Himlen denna eftermiddag…och en solblekt flagga…

Taggar: #fin#gammal#svensk#sed#dokumentär#politiskförebild#dahl#fredagendentrettonde#ekollon#rönnbär;

Kommentera inlägget här :